A-lagsdebuten avklarad för Blåvitts Hampus Zackrisson   Leave a comment

image

En stor dag för en ung man!

Träningsmatch i derbyform för IFK Göteborg betyder idag vinst mot ÖIS. 5-0 är stora och glädjande siffror, men än större är att få göra sitt första inhopp för Blåvitts A-lag. Åtminstone är det så för IFK Göteborgs 17-årige Hampus Zackrisson.

Redan som 14-åring lämnar Hampus moderklubben Skene IF till förmån för IFK Göteborg. Till vardags innermittfältare/mittback i Blåvitts U-19 lag. Under EM-uppehållet uppflyttad till Blåvitts A-lag, för träning och nu alltså även  matchdebut!

Efter avklarad debut fullkomligt haglar beröm och gratulationer över huvudpersonen. Jag passar naturligtvis på att ta mig ett kort snack med Blåvitts nya debutant.

Hampus, hur upplever du dagens match, samt din egen insats?
– Jag tycker vi spelar en kreativ och sevärd fotboll! Både framåt och bakåt. Självklart helt fantastiskt att få göra debut!

Hur fungerade det, utifrån tilldelad position, tycker du?
– Jag fick 10 minuter som innermittfältare, kom in i matchen snabbt och fick lite boll. Tyckte det fungerade bra med Joel Allansson, som jag hade vid sidan.

Slutligen, du har tränat med A-laget under EM-uppehållet, nu har du även fått göra debut… Vad blir ditt mål härnäst?
– Det stämmer. Mitt främsta mål är väl att få fortsätta träna med de ”stora” grabbarna! Man skall ta ett steg i taget.

Gott. Även jag vill passa på att gratulera din debut Hampus. Lycka till framöver.
– Stort tack. Verkligen!

Lämna en kommentar