Intervju: August Erlingmark om att få och ta chansen i IFK Göteborgs A-lag   Leave a comment

c1b-edjwqaaz0p4

Efter att ha gått igenom gamla anteckningar från tidigare genomförda intervjuer, sticker några slarvigt skrivna meningar ut lite extra. Det handlar om IFK Göteborgs före detta sportchef Håkan Milds dragning om hur unga spelare bör slussas in på ett förberedande vis i A-laget. Milds uppfattning är att genomslaget blir som bäst när äldre rutinerade spelare ”tar hand om” de unga spelare som får kliva upp på A-lagsnivå. Att på ett tidigt plan få vägledning och stöd, liksom tydliga gränser satta för sig – för att ge spelaren en chans att förstå vad det handlar om att spela fotboll på en blåvit högstanivå. Håkan Mild tycker vid tidpunkten för tillfället (2012) att IFK Göteborg varit duktiga på att ”slussa” in spelare, allt efter rådande beskrivning. Intressant att notera, då dörren åter öppnats upp mellan IFK Göteborg Akademi och A-lag. En yta som flera unga spelare nu aktivt prövas i.

Under torsdagens besök i Prioritet Serneke-Arena, då Blåvitts A-lag kör förmiddagsträning, riktas därför fokus mot ytterligare en U-spelare med på toppnivå. Mittfältaren August Erlingmark från IFK Göteborgs U19-lag har, liksom Edvin Dahlqvist (porträtterad i den senaste intervjun om Blåvitts unga spelare i A-laget), redan varit med och tränat med A-laget. För unge herr Erlingmark väntar närmast en två månader lång testperiod. En test fylld av lärande, stöttande och fostrande. För visst är det som Håkan Mild hävdar vara nyckeln till framgång väl synligt. Och då talar vi här endast om ett ynka 90 minuters långt träningspass, i början av en ny lång försäsong.

 

Ok, August… ytterligare en träning med A-laget för dig. Så här i efterhand, hur upplevde du dagens träning?

– Det var roligt. Lärorikt som på alla andra träningar.

Under tvåmåls-spelet tog det ett tag innan du fick bollkontakt, för att senare få kontakt i vart och vartannat läge. Var det på grund av hur du själv justerade din position, eller vad berodde det på?

– Jo, så kanske det var. Jag tänker inte så mycket under spelets gång, men det är mycket möjligt. Jag brukar vara lite trög i starten och så var det säkert idag med. Jag justerade väl ingenting direkt, utan hamnade väl automatiskt i vissa ytor där bollen hamnade.

Och det slutar med att Tobias Hysén rundar av mot dig, för att ge dig en hel drös med klappar på axeln. Hur känns en sådan sak?

– Alltid kul med beröm och framför allt från honom. Jag har kollat på Blåvitt på Ullevi sen jag var liten, så att få träna med spelarna jag sett upp till och fortfarande ser upp till är stort.

Därifrån till kunskapen om hur man lägger an ett avgrundsvrål. Alltså, din nick-miss mitt framför mål. Ditt vrål hördes över hela PSA. Tro mig.

– Haha, ja så var det kanske. Det var ju ett jätteläge jag missade. Klart man blir förbannad.

Jag intervjuade precis Edvin Dahlqvist. Ni två kom in i Blåvitts U17-lag samtidigt, i samband med försäsongen 2015. Du blev rätt omgående uppflyttad till U-19. Det här fortsatte under 2016, med sommarspel ihop med A-laget och därtill ytterligare träningar under hösten. Jag vill här passa på att ställa samma fråga som till Edvin. Hur kommer det sig att det gått så fort för just dig?

– Jag har faktiskt ingen aning. Jag har väl gjort det bra, men samtidigt haft lite tur. Jag har haft bra tränare i U-17 och i U-19/U-21 som gett mig förtroendet att vara en viktig spelare i lagen och det har gett mig självförtroende. Men det är svårt att säga varför det har gått så fort.

Du kom från Sävedalens IF och blev därefter spelare i U-17. För de som inte känner till dig så väl, men säkert har bra koll på far din. Vad är du och vad är absolut inte han?

– Jag har växt upp på Ullevi och sett mängder med matcher när han spelade, men jag har inga minnen av hur han var som spelare. Ärligt, jag har ingen aning om vad jag har som inte han hade.

Ok, om du skulle beskriva din idealposition och spelstil idag. Hur är den, enligt dig själv?

– Innermittfält eller mittback helst. Min speluppfattning och spelförståelse är min största styrka. Fysiken har jag fått på senare tid. Jag är även en helt ok passningsspelare och jag har en del ledaregenskaper.

I det läge där du nu befinner dig, med träning i A-laget, under en försäsong. Vilket mål har du satt upp för dig själv?

– Jag har ett mål. Att få göra debut i A-laget i år. Jag har även fler mål, men de håller jag för mig själv.

Under fredagen kommer en ny spelare att ta plats på mitten, nämligen nyförvärvet Abdul Razek. Hur förhåller du dig till att det kommer till och faller ifrån spelare, stör det dig, eller känns det som en extra sporre att jobba vidare ifrån?

– Det är faktiskt ingenting jag tänker på. Sådant är vardag i fotbollen, så det stör mig absolut inte.

För att förtydliga och markera ett slut på vårt snack för den här gången: Du kommer fortsatt att träna med A-laget, men hur ser det ut med matchtid för dig framöver? Faller du in i U-19 och deras matchplan under försäsongen?

– Allt jag vet är att jag kommer träna med A-laget i januari och februari. Jag vet inte hur tränarna resonerar, om jag kommer att spela U-19 matcher eller inte. Jag vill spela alla matcher jag kan, men vi har inte bestämt någonting ännu.

Låter bra August. Hoppas det blir som du vill. Kämpa vidare, med höjd blick, så kommer det säkert att gå galant det här.

Yes, det ska jag göra. Jag kämpar på.

Postat 06/01/2017 av guldalex i Okategoriserade

Kommentera

