Intervju: IFK Göteborgs Edvin Dahlqvist om sitt kliv in i A-laget   Leave a comment

ckylsndwyaa9d7w-1

Det är nästan midnatt och datorn ska precis stängas ned för dagen. Det plingar till. Upp poppar en bild på en ung landslagsspelare. ”Tjenare. Här är det inte dött. Jag är i USA och det är lite tidsskillnad, därför långsamt svar”. Bakgrunden till att Edvin Dahlqvist, spelare i IFK Göteborgs U19-lag, kontaktas under tisdagen, är för att Fotbollskanalen gått ut med besked om att speltid i A-laget väntar.

Bröderna Edvin och (storebror) Hampus Dahlqvist har precis som så många andra spelare i IFK Göteborgs U-lag, följts nära de senaste åren, inte minst Edvin. En plats som vänsterback i U-17 togs för exakt ett år sen, uppflyttning till U-19 följde så tidigt som i mitten av sommaren, efter det har flera provträningar med A-laget genomförts under hösten. Nu ger A-lagets ledning den blivande 18-åringen (född 1999) chansen – att under en längre period få träna med de stora grabbarna. Inte konstigt att killen med semester, på andra sidan Atlanten, villigt möter upp för vad som ska visa sig bli: ett väl tilltaget mitt-i-natten-snack.

 

Det gavs under tisdagen besked om att du kommer att köra med A-laget ett par månader för att pröva. Låter trevligt.

– Ja, det ska bli kul. Spännande.

Minst sagt snabb framfart, även om det blev en del träningspass med A-laget redan i höstas, inte sant?

– Det stämmer bra. Jag har gjort en sju, åtta pass skulle jag gissa på, så det känns absolut bra.

För bara ett år sen var du inne i en första försäsong med U-17. Sen i juli klev du upp till U-19 och nu ska du på allvar ingå i A-lagets träningstrupp. Vad är det som gör att det tar sådan fart för just dig?

– Ja, det stämmer. Vet faktiskt inte vad som har hänt. Jag har haft en snabb utvecklingskurva, men samtidigt en del tur med tanke på min position och så vidare. Men självklart har träningen varit bra och just klivet upp i U-19 gav mig en extra kick, tror jag.

Tur är inte vad din tidigare tränare i U-17 Eijlert Björkman lyfter fram om dig precis. Han talar snarare om din förmåga att ge allt när det behövs som mest, agera ypperligt som lagkapten och att du tränar hårdare än många andra. Har han fel?

– Haha, det är klart att det ligger något i det också. Att ge allt är något som jag alltid haft med mig och att fått vara kapten i U17-laget gav mig förmodligen ett större ansvar att vara ännu bättre och visa framfötterna.

Och nu ska du, åtminstone under en tid, få ge allt på A-lagsnivå. Vilket mål har du och ledningen satt upp för din kommande träningsperiod?

– Det ska bli otroligt kul att få vara med på den nivå som man vill nå. Mitt mål är väl framförallt att verkligen ta vara på varje träning. Att ge absolut allt för att få bästa möjliga utveckling, men samtidigt få lära mig utav den här miljön och utvecklas så mycket som möjligt som fotbollsspelare.

Du när jag tittar närmare på noteringar i olika trupp-listor kring dig som spelare, framgår det att du fungerar som både vänstermittfältare och vänsterback. Hur väl stämmer det, enligt dig?

– Det stämmer väl. Jag föredrar helt klart vänsterbacken, men känner mig även trygg på vänsterkanten.

Så när det nu öppnar sig en plats bakom ordinarie vänsterback, då tar du chansen att visa vad du går för?

Haha, det hade verkligen varit kul. Får jag chansen så ska jag ta den, men att ta en plats i A-laget som vänsterback är inget jag siktar på i nuläget. Att jag ska utvecklas så mycket som möjligt är det som gäller, i första hand som vänsterback.

Edvin, jag måste bara avslutningsvis be dig uttrycka känslan kring det läsare kommer att få se på bild ovanför den här texten. 

– Oj. Förmodligen ett utav eller kanske det bästa fotbollsminnet jag har i den blåvita tröjan. Efter vinst mot Napoli nere i Italien med 4-2. Obeskrivlig känsla!

Kaptensbindeln är på.

– Ja. Det är helt klart en fantastisk bild.

Önskar dig härmed en fin fortsatt vistelse i USA och en lyckosam hemkomst. Kommer förbi och kollar in någon träning när du är tillbaka, ok.

– Stort tack. Vi ses.

 

Notering: Fotot ovan är taget efter att IFK Göteborgs U17-lag i juni 2016 säkrat finalvinst i den italienska cupen Torneo Internazionale di Calcio Giovanile.

Postat 04/01/2017 av guldalex i Okategoriserade

Kommentera

