Akademin: Inför säsong 2017 – Möt IFK Göteborgs nyförvärv Fonti Kanu   Leave a comment

220e6268d56e941f2cecf4e1ca71ab

I gårdagens sändning av Blåvitt inifrån svarade IFK Göteborgs sportchef Mats Gren på frågor om bland annat Akademin. Känt är att Jonas Olsson efterträder Roger Gustavsson och blir ny Akademichef. Klart står också att satsningen på föreningens U-verksamhet kommer att tillta. Träning står enligt Gren i fokus – Fler och längre träningar, liksom mer individuella träningar, allt för att spelare i framför allt U-19 på ett tidigare stadium ska ta sig närmre A-lagets nivå. Här följer också med  – att rätt spelartyper får ta kliv framåt och när tillfälle väl uppstår, få chansen på högsta nivå. Det är här en spelare som Fonti Kanu kommer in i bilden. Nyligen klar för IFK Göteborg och trots sin ringa ålder på 16 år väntar start i U-19. Position klar. Fokus klart. Mål klart.

– Jag är här för att slå mig in i startelvan.

Fonti Kanu är född år 2000 och bor idag i Tynnered. Moderklubb är Frölunda. Efter det har ett antal klubbar avverkats på vägen till senaste anhalt FC Angered. Till det har landslagsspel med P-16 tagit vid. Vägen fram till idag har varit som för många yngre spelare, lite snårig. Samtidigt har det bidragit till att forma spelaren Kanu. Den spelare som nu gör sig redo för ytterligare ett steg.

Jag började i Lärje Angered och jag var dålig på fotboll, så jag tog plats som målvakt. Men sen flyttade jag från Angered till Frölunda och jag började spela i Västra Frölunda. Som anfallare. Jag var snabb och gjorde mycket mål. Efter det gick jag till Gais. Jag spelade med 97:orna då, det som nu heter U-17. Jag var anfallare även då och gjorde mycket mål. Sen slutade jag där och gick till Gunnilse. Efter en säsong där gick jag över till FC Angered. Men jag var fortfarande inte en bra fotbollsspelare. Jag vara bara stark och snabb. Men när jag började där fick jag lära mig mycket. Jag tränade på min teknik, men det höll fortfarande inte för att vara med på topp, så jag gick upp varje skoldag kl 06:00 och tränade. Det har tagit mig så här långt.

Väl i Angered igen… hur kom det sig att du ändå började söka efter annan klubb? Du har ju faktiskt alldeles nyligen både tränat och testat med Öis, Häcken och Blåvitt.

Nej, men jag kände att jag behöver något nytt. Jag vill ta steget framåt.

Vad fällde det slutgiltiga avgörandet att gå till just IFK Göteborg?

Blåvitt var mer intresserade och ville satsa på mig. Det var kul att höra.

Och nu blir det U-19 för dig och en position på mitten, eller?

Ja,  det blir så. Det kommer att bli tufft, men bra.

När du nu kliver in i försäsong… vad kan du tillföra laget med din ankomst?

Det jag kan tillföra laget är mitt kortpassnings-spel och mitt defensiva jobb på mittfältet.

Så i en defensiv mittfältsroll, det är där du helst ser dig själv på plan?

Ja, det är det.

Vad sätter du upp för mål för dig själv när det väl är dags att dra igång?

Att slå mig in i startelvan.

Det låter gott det. Sen om något ska sägas om landslagsspel i P-16 och stundande läger på Bosön. Vad väntar dig när du väl kommer dit, vet du det?

Nej, jag vet faktiskt inte vad killarna kommer att säga. Det har varit lärorikt och kul med P-16, tycker jag.

Lycka till nu. Kör hårt!

Tack så mycket. Jag ska göra mitt bästa.

 

Foto: Prolympia.

Postat 24/11/2016 av guldalex i Okategoriserade

Kommentera

