Eftersnack: Robin Söder efter sina två mål i hemmadebuten för Esbjerg   Leave a comment

image

 

Robin Söder är installerad i sin nya klubb Esbjerg. Hemmadebut mot FC Vaestsjaelland – på nya hemmaarenan, inför hemmapublik, klädd i blått och vitt. Visar upp sig gör han också och det på direkten. Två mål i rask takt. Inga krusiduller. Pang på. Osnyggt men effektivt. Även om det andra målet ändå äger lite mer klass över sig än det första…

Robin Söder själv lägger ingen större vikt vid vilket. Några timmar efter matchslut hörs vi av, för ett snack om match, mål och form. På äkta Söder-maner handlar det ändå i slutänden om känslorna för forna klubben IFK Göteborg. Hur viktigt det är att inget som sägs uppfattas som kritik mot Blåvitt. Att ingenting av det som händer är en reaktion på den tid som varit i Blåvitt. Att kärleken till Blåvitt är oförändrad, trots byte av klubb, liga och land. Att avskedet för kvällen signeras med ett Forza Blåvitt är därför att betrakta som ren standard. Hjärtat sitter som alltid – precis där det ska. Åtminstone när det kommer till Robin Söder.

Så här några timmar efter hemmadebuten för Esbjerg, vad har du att säga om match och mål Robin?

– Vi spelar stundtals bra fotboll. De har några giftiga chanser i första halvlek, men vid rider ut stormen. En hörna som målvakten tappar ned på mållinjen trycker jag in. Andra målet är ett inlägg från höger som går över mig. Nick mitt på målvakten, där jag slår in bollen lågt, till höger från straffpunkten. Lagmässigt känns det ändå bra. Detta kan vi bygga vidare på.

Vad beror det enligt dig på att du leverar direkt på hemmaplan?

– Svårt att svara på. Men en nytändning spelar nog in. Dessutom ett litet annorlunda spelsätt som passar mig bra. En blandning av detta skulle jag tro.

Vilket spelsätt avser du här?

– Det är ett större fokus på anfallsspelet här skulle jag säga, utan att sticka ut hakan på något sätt. Det är ingen kritik åt Blåvitt, inte på något sätt. Det är bara ett spelsätt som passar mig väl.

Gott där Robin. Vad händer härnäst för dig och laget?

– Nu är det återhämtning under måndag, sen är jag ledig på tisdag. Sen börjar uppladdningen för nästa match mot Hobro på bortaplan.

Tummen upp. Riktigt glad för din skull. Kör hårt nu!

– Tack för det. Forza Blåvitt.

 

Länk till sammandrag från matchen Esbjerg FB – FC Vestsjaelland: https://www.youtube.com/watch?v=4KRkKG4ckZs

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

