Blåvitts Ludwig Augustinsson direkt från Malta – Om att ha startat lirarfirma med Sam Larsson   Leave a comment

Sam o Ludde 140301

Två riktigt sköna lirare i total symbios – ständigt tillsammans, samtidigt inte. Foto: Fredrik Aremyr.

Årets första tävlingsmatch med IFK Göteborg i Svenska Cupen och sen direkt till Malta för EM-kvalmatch med U21-landslaget. Det är bråda dagar för Blåvitt vänsterback Ludwig Augustinsson. Sen ska tilläggas – Varken uppmärksamhet eller fokus är satt i rimlig proportion till prestation. För om lirar-undret Sam Larsson syns och hörs överallt, är det ändå bara en halva av helgens härlighet. Den andra halvan stavas oavkortat Ludwig Augustinsson! Därför, här och nu: en purfärsk och högst berättigad avstämning om lördagens match mot Värnamo (2-0), samt det ironiska faktum att ”Ludde” just nu är på Malta för landslagsspel, men utan lirar-kollega Sam Larsson. Inte heller det är rättvist eller står i proportion till prestation. 

– Sam som jag ser varje dag i träning och match tycker jag ska vara med.

 

Hallå där Ludde och tack för i lördags. En gedigen insats på vänstern, minst sagt. Så här i efterhand, vad säger du själv om saken?

– Tack så mycket. Jo, men vi gjorde en ganska bra match. Framför allt i andra halvlek, men vi borde gjort några flera mål. Men för egen del kändes det bra och det känns mycket bra att spela med Sam. Vi hittar varandra bättre och bättre hela tiden.

Sannerligen! Lite därför jag hör av mig. Alltså, dagen efter. Stadens papperstidning, webb och så vidare är helt nedlusad med hyllningar till Sam. Men ska sanningen fram är ju du den som ligger bakom Larssons lekstuga, eller?

– När jag och Sam spelar tillsammans så tycker jag verkligen att vi gör varandra bättre. Vi förstår varandra bra och hjälper varandra hela tiden. Så han ligger bakom väldigt mycket när jag kommer runt på kanten och så vidare. Han sätter mig i bra lägen och jag hjälper honom genom att ta löpningar och göra deras ytterback osäker, så han får mer tid och alternativ.

Jag stod nere i er hörna på vänsterkanten hela andra halvlek… Alltså, hur mycket peppar ni varandra till lust, lir och lek?

– Hela tiden. Vi säger ”våga” till varandra hela tiden. Och ju mer vi spelar tillsammans desto mer blir det förhoppningsvis.

Vad är det enligt dig som gör Sam till den lirare han är?

– Hans teknik och lekfullhet. Att han hela tiden vågar göra det han är bra på och att han vågar testa nya grejer.

Och vad är det i dig som kommer till sin rätt och blir så grymt bra när du kör ihop med Sam?

– Dels att han alltid vill ha bollen, så jag kan lira han väldigt ofta. Sen förstår han mina löpningar på ett bra sätt och kan sätta mig i precis de lägena som jag vill komma i. Så när jag spelar med honom kommer jag till mycket inläggs-lägen men även skottlägen.

Tre kliniskt perfekta hörnor i andra halvlek, samtliga avlossade av dig – på vänstern med vänstern… Men vem ska göra mål på dem?

– Vi har många bra huvudspelare, och jag tycker också att de fasta har varit bra slagna, Vi har haft lite otur, men vi kommer göra en hel del mål på fasta i år, tror jag. Philip , Bjärs, Kjetil och Jakob, det är nog de som kommer göra de flesta målen för oss på fasta situationer.

Hudiksvall i Svenska Cupen härnäst. Hur laddar du och laget bäst för detta?

– Blåvitt tränar på som vanligt på hemmaplan och tränar på de bitar som behövs. För egen del så tränar jag på här med U-21, sen är det match mot Malta på onsdag. Jag kommer hem på torsdag och börjar då ladda för matchen mot Hudiksvall.

Ja, där är du nu. Med U21-landslaget, på Malta, i Em-kval, men ingen Sam Larsson. Vad säger du?

– Sam som jag ser varje dag i träning och match tycker jag ska vara med. Jag älskar att spela med honom. Ok, dags för träning här. Hare bra.

Kör hårt nu. Inga brutna ben. Tack o hej!

Tack. Vi hörs!

 

 

 

Kommentera

