Exklusivt! Spelare, ledare och kollegor om Håkan Milds avgång   Leave a comment

Håkan Mild på GU.jpg

IFK Göteborgs sportchef Håkan Mild berör. Under hela dagen har spelaren, ledaren och människan Håkan varit i fokus. Efter 27 år i föreningen lämnar han nu sin arbetsplats för vidare kliv ut i verkligheten. Studier, företagande och kanske till och med – lite lugn och ro väntar alldeles bakom kröken. I slutet på mars är tiden som blåvit sportchef över. Det är känslosamt. Inte minst för de kollegor, spelare och ledare som ska jobba vidare, utan Håkan Mild vid sin sida…

Dagen har fyllts av ett stort antal samtal med både spelare och nära kollegor till Håkan. Reaktioner, hyllningar och lyckönskningar präglar de flestas uttalanden. Respekt och känslan av tomhet samsas med blåvit karaktärsanda som framåtanda, fokus på prestation och visshet om föreningens storhet.

Här några av alla de röster som har gjort sig hörda under dagen:

– Jag kan inte nog betona hur betydelsefull jag tycker Håkan varit för IFK Göteborg, både ur ett sportsligt perspektiv, både som spelare och sportchef, och för vår ekonomi som sportchef. Han har sett till att vi har fått in pengar så vi vågat satsa på nya Kamratgården och att vi fortfarande har en sund ekonomi, när inte driften gått ihop, genom försäljningar av spelare. Samtidigt var han med på Rogers tid som spelare och vi har vunnit Allsvenskan en gång och Svenska cupen två gånger… Sen så har Håkan haft en hög integritet, oerhört professionell mot mig som anställd och dessutom en god kamrat. För mig är det sorgligt då det är en legend som slutar och jag kommer sakna honom och våra samtal. Däremot förstår jag honom och jag hoppas att han kan få vara ledig och andas ut lite grann nu. Han skall få låna mina årskort på LS så att han kan gå upp på läktaren och ta en öl med gubbarna utan att känna att han behöver vara någon annan än sig själv och få garva och tjöta som alla andra.

Gustav Hessfelt, Koordinator IFK Göteborg

 

– Ganska väntat. Han sa redan från början fem till sex år, nu är det uppe i åtta. Men lite överraskande period då 27/3 är strax innan premiären. Håkan har varit en central person på många sätt. Jag önskar honom lycka till. Han kommer inte misslyckas med vad han än gör!

Eijlert Björkman, ansvarig tränare för IFK Göteborg U-17

 

– När man är i hans position med allt vad det innebär, och börjar fundera på nästa steg eller andra utmaningar i livet, då är det nog rätt mot honom själv och föreningen att kliva av. Jag kommer naturligtvis att sakna Håkan. En tydlig och rak kille, mycket lojal och med en härlig vinnarskalle!

Cecilia Andersson, ledamot i IFK Göteborgs styrelse, rektor Änglagårdskolan

 

– Här en tweet jag skrev tidigare idag. Den sammanfattar mina tankar:

”Håkan Mild – kamratskap, passion och professionalism personifierat. Alltid lojal, aldrig nöjd. Ett föredöme!”

Andrej Häggblad, marknadschef IFK Göteborg

 

– Det känns så klart jättetråkigt. Inte minst på grund av det stöd han alltid gett mig, speciellt när det har gått som tyngst. Han har betytt väldigt mycket både för mig och föreningen.

Jakob Johansson, spelare i IFK Göteborg

 

– Jag tycker att det är jättetråkigt att Håkan ska lämna. Men det kommer säkert bli kanonbra ändå… även fast det blir en viss omställning för hela Blåvitt.

Robin Söder, spelare i IFK Göteborg

 

– Det är såklart tråkigt. Håkan är en väldigt bra person och han har gjort ett bra jobb.

Ludwig Augustinsson, spelare i IFK Göteborg

 

– Självklart är det jättetråkigt att en stor ikon som Håkan Mild ändå lämnar oss. Men livet går vidare och klubben består. Det är bara att respektera Håkans beslut och önska honom all lycka i sin framtida karriär. Vi spelare kan bara styra det som händer på planen. De andra sakerna får ledningen i klubben sköta. Nu siktar vi framåt och ser fram emot att allvaret snart drar igång.

Martin Smedberg-Dalence, spelare i IFK Göteborg

 

– Både och vad gäller Håkan. han har gjort mycket bra för föreningen och är en ikon. Samtidigt kan jag förstå att han vill göra något annat också, då jag vet att det är ett ansträngande jobb. Det är hans beslut och jag är säker på att han har vägt in allt i det.

Hannes Stiller, ex-blåvit spelare och Årets ärkeängel 2013

 

– Ha ha, några år för tidigt för mig, jag är inte aktuell… Nej, men att Håkan lämnar är ett stort tapp för IFK. Håkan har slitit hårt. Det kombinerat med hans kunskap och kärlek till IFK har gjort honom till en stor tillgång för IFK. Samtidigt så förstår jag beslutet. Det är förmodligen ett oerhört krävande arbete.

Stefan ”Sella” Selakovic, ex-blåvit spelare och legend

 

– Det är givetvis ett avbräck för klubben att han slutar, för Håkan gör inget halvdant! Just därför har jag också förståelse för att han inte orkar köra på hur länge som helst. Det är ett oerhört slitsamt jobb och många gånger ganska otacksamt.

Niclas Alexandersson, ex-blåvit spelare, legend och fotbollsansvarig Änglagårdsskolan

 

 

Kommentera

