Uppsnack med Blåvitts Martin Smedberg-Dalence inför hemmapremiären på Valhalla   Leave a comment

MSD i träning på Valhalla 140214

Träning på Valhalla, dagen innan IFK Göteborgs hemmapremiär 2014. Nordin Gerzic med flera jagar runt i den klassiska ”kvadden”. Nyförvärvet/ex-ängeln Martin Smedberg-Dalence försöker hänga med så gott det går… och det går rätt så bra. Foto: Mikael Vikla.

Det är tredje gången på bara två månader som en intervju genomförs med Blåvitts Martin Smedberg-Dalence. Tillbaka i sin hjärte-klubb efter en tid i bland annat Norrköping. Värvad, som han själv väljer att uttrycka saken – för att bidra med kvalite vid fasta situationer. Så långt helt korrekt. Den korta matchtid som genomförts under lägret i Spanien, har definitivt sett lovande ut på både frisparks- och hörn-fronten. Bara att ropa till sig gubben som ligger och snurrar i det blöta gräset, mitt framför de unga killarna som Sam, Gustav och Joel. Full i fan är han och sugen som få. Gamle Speedy Gonzales är redo för match på Valhalla. Skriv upp det!

 

Hur känns kropp, humör och stämning, för dig och för laget?

– Kroppen känns som den ska göra så här tidigt på året. Inte hundra procent riktigt än, men vi har tränat på bra med laget. Vi har haft mycket bra träningar. Vi kommer ändå så bra laddade som vi kan vara inför den här kampen i morgon. Jag hoppas vi kan få ut en del av den här tidiga matchen och spela på det ett tag till.

Danska Ålborg. Andra-laget i den danska ligan. De har snart premiär och är säkerligen ordentligt laddade när de kommer hit. Kanske till och med lite genrep för deras del. Vad ser du är er uppgift i morgon, om ni ska greja detta inför alla Änglar som kommer att ta plats på Valhalla?

– Det är lite det du är inne på här. Man brukar säga att resultatet inte är viktigt under träningsmatcher, men som du säger – de är så nära på en start och kommer därför att vara laddade, så det gäller för oss att vara lika laddade i morgon. Vi vill ju självklart bjuda våra supportrar på någonting bra när de nu tar sig till matchen. Vi ska försöka göra det vi är bra på, sen får vi se hur resultatet slutar. Vi är verkligen laddade och det är enormt positivt att få möta ett så här starkt lag nu. Jag ser det bara som en fördel och jag ser fram emot det.

Ni hade ringsamling tidigare under passet… är du med i truppen i morgon?

– Ja. Jag tycker det ser bra ut… det är väl Lasse Vibe som varit magsjuk, annars är Joel tillbaka efter skador och så. Ser bra ut. Vi har en bred trupp och en bra konkurrens i truppen. 

Om du nu går rakt in i startelvan på högerkanten, vad blir din främsta uppgift då?

– Jag är värvad för att servera bollar till våra anfallare och att komma runt på kanten, det är min främsta uppgift. Sen är det just de fasta situationerna jag ska ta hand om. Jag hoppas vi kommer att sätta dit någon boll i morgon. Men som jag sa innan, det är det här man sett fram emot. Att få visa upp sig inför hemmapubliken. Jag hoppas vi kan bjuda på en bra match.

Vi har redan fått se hur du använder högern under match. I första matchen under lägret i Spanien hade du en del lägen där inlägg kom… hur långt har du kvar innan du når den där slutgiltiga ”finishen”?

– Vi är inne i en tuff period med mycket träningar. Det är inte nu vi ska vara som bäst. Inte jag heller. Jag lär känna laget mer, dag för dag och får också mer träningar då jag tränar just på touchen. Anfallarna får då lära känna mina inlägg. Jag är inte orolig över att det inte kommer att sitta längre fram, när väl allvaret drar igång. Sen finns samtidigt andra bitar som jag behöver jobba på, så det jag gör inte blir för lättläst. Alla vet att jag har en bra högerfot. Då gäller det att ha en ytter-back som kommer med de yttre skären och att man vågar använda vänstern lite mer. Men det är något jag är van vid. Att ha en motståndare som är tätt inpå mig. Det är bara att gilla läget och köra på, göra det man kan för laget.

Slutligen… trots att resultat inte är det viktigaste, har du någon resultat-känsla inför morgondagens match?

– Det kommer säkert att skapas en del lägen. 2-1, säger jag. 

Blygsamma siffror, men vinst!

– Vinst! Det kör vi på. Vi ses i morgon!

Lita på det!

 

 

Kommentera

