U-19 i England: Efter 3-3 mot Manchester City – Intervju med Blåvitts målvakt ”Sulle”   Leave a comment

guld-sulle

Då. 131102: IFK Göteborgs guldmålvakt Sulejmen ”Sulle” Sarajlic behöver ingen presentation. Förste-målvakt i U-19, tränad av A-lagets Stefan Remner. Med i det mesta som har med U-lag och framtid inom Blåvitt att göra. Idag mästare. Guldvinnare! Guldmålvakt i IFK Göteborg.

Nu. 140209: IFK Göteborgs målvakt Sulejmen ”Sulle” Sarajlic får se bollen passera via muren, ta en annan riktning. För sent! Manchester City ska i sista minuten kvittera till 3-3. Idag besviken. Allt annan än en vinnare, åtminstone är känslan hos förra årets guldmålvakt just precis så. 

IFK Göteborgs U19-lag är på träningsläger i England. Den första av lägrets sammanlagt tre tränings-matcher är avverkad. När kontakt tas med Blåvitts målvakt, är de flesta av lagets spelare på väg mot dagens obligatoriska träningspass. Målvakt Sulejemen Sarajlic däremot, gör till skillnad mot de flesta av sina lagkamrater, helt om. Han kopplar i stället på, för vad som ska visa sig bli – ett riktigt avslappnat snack. Matchen mot Manchester City, träningslägren i Spanien och England, målvaktstränare Stefan Remner och året som komma ska – allt betas av. Det en dag då 3-3 är exakt samma sak som en bittert svidande förlust.

 

—————————————————————————————-

 

Här hemma följer vi naturligtvis er framfart och vistelse i England med stort intresse. Hur är läget, så här dagen efter matchen mot Manchester City?

– Kroppen svarar mest från lägret i Spanien med A-laget. Annars är det okej. Det är mer att man är ledsen över att vi inte vann. Jag vet att ifall vi hade spelat lite fler matcher innan den här och fått spelat ihop oss lite mer, så är jag säker på att vi hade vunnit.

Ja, ni befann er i ett underläge, som ni sen vände till en ledning. 3-2 läge till slutet av matchen, när Manchester City kvitterar till 3-3. Hur gick det där till?

– Vi tar en onödig frispark utanför straffområdet, när vi kunde gett dem en frispark högre upp i banan, om vi hade velat stoppa dem. Men det är sånt som händer när vi är unga och oerfarna. Sen så slår de bollen i muren, där den styrs åt andra hållet av målet och jag hinner inte vända för att ta den.

Bet du dig i tungan där, eller blev det till ett skrik som sträckte sig över hela countyt?

– Det blev nog ett skrik och en väldig besvikelse. Speciellt på deras straffmål, där jag gick rätt, men inte tog bollen.

Men 3-3 mot ett lag tillhörande en av vår tids starkaste akademier – i världen! Så här i efterhand, hur värderar du och resten av laget resultatet i matchen?

– Jag blev inte speciellt överraskad av dem. Jag tror att vi hade lite för stor respekt för dem i början. Det enda vi, eller jag tycker de gjorde riktigt bra, var hur de satte press på oss. Resultatet är vi ju såklart besvikna över. Vi kunde ju ha sagt att vi vann med 3-2 mot Manchester City.

Två matcher ytterligare för er, den första mot Burnley FC om bara några dagar. Du har ju tagit dig direkt från A-lagsläger i Spanien till U19-läger i England. Hur använder du dig av den långa träningsperioden, som en fördel, eller är du bara trött nu?

– En väldig fördel. Jag tycker om att träna mycket.

Du som verkligen lever i U-verksamhet, hur bra är Manchester City enligt dina mått mätt?

– Ha ha ha… det är svårt att säga. Jag tror inte att de hade med sina största stjärnor mot oss direkt. Jag tror att de bästa är uppe och nosar i A-laget och spelar med B-laget. De är ju trots allt 18 år.

Deras Akademi, slår den Blåvitts inklusive Kamratgården?

– Det var en svår fråga faktiskt! Jag tycker att Kamratgården är fantastisk.

Sett med lite perspektiv, vad tycker du om Marbella-lägret med A-laget?

– Marbella… Vad kommer jag ihåg? Träna, äta, vila, träna äta vila. Bra läger, mycket mycket träning. Jag känner att jag får en bra utveckling. Jag fick träna väldigt mycket med Stefan Remner och man lär sig verkligen hur mycket som helst.

Men inget matchspel förrän igår. Två matcher kvar under vistelsen i England. Hur ser du på det?

– Jag ska börja våga mer. Våga lita mer på mig själv. Man får göra misstag i en träningsmatch. Vi lär oss och jag ser väldigt positivt på det. Hela laget… vi kommer nog att lita mer på varandra.

Är det den biten som Remner trycker mycket på – våga lita på sig själv?

– Nej, det tycker jag inte. Det är väldigt mycket olika saker. Jag måste i alla fall börja träna mer styrka. Det har jag fått höra av Stefan!

Ok, ett ord om året som kommer, med ny säsong, matcher… Vad ser du framför dig?

– Utveckling!

Ta klivet upp?

– Förhoppningsvis.

Kämpa! Glöm inte att njuta mellan varven… Så, blir det vinst härnäst?

– Jag ser bara vinst framför mig. Sen får vi se efter matchen.

Gott Sulle! Vi fortsätter att följa er framfart i England. Tack för att du tog dig tid! Vi hörs!

– Tack för det. Vi hörs.

 

 

Kommentera

