Efter Hysen-gate: IFK Göteborgs Robin Söder blickar framåt   Leave a comment

Firma Söder och Hysen är pausadFirma Hysen – Söder har tagit paus. Det är dags att ta allt till en ny nivå. Nu finns det inte heller någon tvekan i svaret på vad som väntar 2014 – Jag ska köra som fan, säger IFK Göteborgs anfallare Robin Söder. Foto: Fredrik Aremyr.

I söndags lämnade IFK Göteborgs stjärn-anfallare Tobias Hysén sitt uppdrag i blåvit tröja. Två års spel väntar i den kinesiska klubben Shanghai East Asia FC. Kvar på hemmaplan blir anfallskollegan Robin Söder. En stor förändring, åtminstone i ett kortare perspektiv. På lite längre sikt, en bit in årets allsvenska säsong, kan det däremot bidra till både utveckling och nya starka kliv – För laget i stort, liksom för arvtagaren själv. Om det är både Tobias Hysen och Robin Söder rörande överens. Dags för ett kort snack med huvudpersonen själv i fråga. Möt här Robin Söder, Blåvitts nya spjutspets.

Läget så här i början av årets försäsong?

– Helt ok, tycker jag.

Du inleder året med rehabilitering på Kamratgården. Är det knäet som krånglar, eller?

– Det är inte knät jag har problem med, utan jag har varit lite överansträngd i framsida lår och jag har nu börjat närma mig full träning.

Hur ser tidsplanen för din återkomst ut?

– Jag siktar på att vara i full träning sista dagarna på lägret eller veckan mellan lägren.

Gott. En avskedsintervju med Tobias Hysén gjordes av Änglarna i helgen http://anglarna.se/2014/01/06/tobias-hysens-avsked-till-alla-blavita-supportrar/‏ 

– Ja jag läste intervjun.

Hysén ger här bland annat sin syn på fortsättningen för Blåvitt efter hans utlandsflytt. Om dig Robin nämnde han bland annat följande:

”Jag tror att en spelare som Robin Söder kommer att få sig en boost i självförtroendet av att nu kanske bli förste anfallare. Han kommer nog känna mer trygghet i att inte behöva vara orolig över att bli utbytt i varje match. Han kan slappna av på ett helt annat sätt.”

Och vidare…

”Ta de tre forwards som gjort mest mål i Blåvitt 2013. Det är jag, Robin Söder och David Moberg Karlsson. Vi gjorde 25 mål tillsammans. Robin gjorde nio mål i år… kan han pilla in 10-12 mål nästa år, då har du plötsligt 13 mål kvar som ska fördelas på två anfallare, något jag inte alls tror är omöjligt. Ser man det på det sättet, så finns det redan nu spelare som kommer att vara med i toppen. Sen handlar det givetvis också om att göra avgörande mål. Det är vad som utmärker en spelare som är i toppen. Det behövs spelare som kliver in och gör just de där avgörande målen. Jag är alltså inte orolig över att mål ska göras, utan det handlar snarare om hur man väljer att fördela målen, och på vilka spelare.”

Vad är din reaktion på Hyséns uttalanden:

– Det känns bra att få känna lite press och förväntningar, för det ställer ju högre krav på mig att leverera. Det är en tuff uppgift så klart att försöka fylla hålet efter Tobbe, men jag vill ju utvecklas och ta ett steg till. Med förra året i ryggen känns det inspirerande.

Vad krävs sen från resten av laget om anfallsspelet ska fungera utifrån Tobbes analys?

– Som lag måste vi ju jobba in lite ny tajming i anfallsspelet. Det tror jag kommer att bli bra!

Spännande. Snart drar det igång igen. Hoppas att vi får se dig på planen väldigt snart Robin. Tills dess, kämpa!

– Det ska jag. Stort tack. Vi ses.

 

 

Kommentera

