Inför MFF-IFK: Ludde är redo för allsvensk debut. ”Det är bara att köra”   Leave a comment

Ludde 130824 Foto: Mikael M Dietmann

Ett sista träningspass innan stormatch mot Malmö FF. För flera spelare i IFK Göteborg en match av många under en lång säsong. För vissa en match som betyder comeback efter skada. För en spelare betydligt mer än så – där både comeback och debut står på agendan och det i en och samma match. Möt här och nu Blåvitts oerhört sugna vänsterback, åter på plan, åter i spel – redo för match, redo för spel. Ludwig Augustinsson – redo att debutera i Allsvenskan.

Först och främst Ludde – håller du ihop?

Du tänker på kroppen?

Ja, tack.

Det ska inte vara några problem. Benen och knäet fungerar fint, så det känns bara bra.

Hur var dagens träning i stort?

Det var ganska lugnt. Vi hade ett lugnt gympass igår och även ett lugnt pass idag. Lite mer tempo på slutet, men ett bra pass överlag, tycker jag.

Och för dig personligen?

Det var ok. Lite sega ben, men annars är formen bra. Det är skönt att ha gjort 90 minuter i en hel match innan och dessutom att jag har gjort en bra match.

Vad tror du om dina chanser att få spela mot Malmö i morgon?

Jag tror att de är ganska goda. Jag har ingen aning om hur det kommer att bli, men jag gjorde en bra match mot Lund senast och kroppen känns bra, så jag är ”uttagningsbar”.

————————————————-

Idag är det 24 augusti. Säger det dig någonting?

Jag vet att vår sjukgymnast Fredrik Larsson fyller år, annars…

Haha. Fem månader! Precis så lång som perioden – från meniskskada till spelfärdig Ludwig Augustinsson skulle vara. Med facit i hand – hur blev det?

Ahh, sant. Det blev precis som det var sagt från början. Fem månader. Från operationen den 27 mars till nu är det exakt fem månader. Några dagar snabbare till och med, så det är riktigt bra. Jag får verkligen tacka Fredrik och hela rehab-teamet som hjälpt mig oerhört mycket under hela perioden.

Ni har följt planen. Utan några bakslag alls, eller?

Precis. Inga bakslag. Rehabiliteringen har gått väldigt bra.

90 minuters spel senast mot Lunds BK, i Svenska Cupens andra omgång. Hur fungerade det för dig?

Det fungerade bra. Jag trodde att jag skulle vara mer rostigt än vad jag var och hamna i en del konstiga situationer, som man kan göra när man har varit skadad länge. Ibland hinner man inte tänka på allt och så där… nej, det kändes riktigt bra. En del bra överlappningar och en del inlägg. Visst, det finns en del att slipa på, men det kändes riktigt bra för att vara så här tidigt efter rehaben.

Du hade Sam Larsson inne i planen den här gången och Daniel Sobralense alldeles framför dig. Hur fungerade det, tycker du?

Jag hade även Darijan Bojanic framför mig i andra halvlek. Det fungerade bra. De är alla tre riktigt duktiga fotbollsspelare. Jag gillar att spela med smarta fotbollspelare, vilket de är. Sen var Lund som lag inte jättebra, så det var kanske lite lättare att komma runt och komma till inlägg och så vidare.

En tacksam match för dig att få pröva ”fullt i”?

Det var en väldigt bra match för mig. En bra förstamatch.

Vad måste du tänka på i morgon, med tanke på den långa resa du nu nått slutet av?

Jag måste vara noga med återhämtningen. Jag måste vara noga med min rehab och fortsätta köra rehab och jobba med det. Vara noga med helheten helt enkelt. Vara noga med att ta hand om kroppen, kosten… allting. Knäet känns ju bra, så det gäller bara att vara noga nu, något som jag också varit hela tiden. Men nu är det extra noga under träningar, att jag verkligen kör extra rehab-övningar innan träningen tar vid.

Något du absolut inte får göra om du spelar i morgon, förutom att förlora matchen med resten av gänget då?

Ehh…

Det kanske helt enkelt inte finns någon varningsklocka att vara uppmärksam på?

Alltså, man skulle ju inte vilja hamna där igen. Men det är ingenting speciellt jag tänker på. Det är bara att det inte ska dyka upp någon känning i knäet.

Du har hela tiden varit tydlig med att när du väl kommer tillbaka, så ska du gå för fullt och inte successivt ta dig tillbaka, inte sant?

Absolut. Jag går inte in och sparar på någonting, även om man under vissa träningar blir arg på sig själv för att man inte går in hundra i närkamper och så vidare. Det finns lite sånt kvar fortfarande, det går inte bort över en dag. Det kommer att sitta kvar lite, men det är bara att jobba vidare med det.

————————————————

Dags för match. Hur vill du se att ni spelar mot Malmö?

Det är viktigt att vi inte ”backar hem” mot Malmö. Vi har pratat om just det. Börjar vi backa hem, så kommer det att bli en väldigt jobbig match, med deras publik, om de kommer att få tryck på oss. Det räcker att vi går in och spelar vårt spel, precis som vi har gjort hela säsongen.

Inte låta Malmö få vinna för mycket boll i den offensiva ytan gäller alltså?

Exakt. De har många duktiga spelare. Det är inte bara en eller två, utan det gäller alla deras offensiva spelare. De är bra allihop.

Om du går in i morgon, som tänkbar vänsterback. Vem är det då du främst ska hålla koll på?

Det är framför allt Jiloan Hamad. Även om jag aldrig mött honom som spelare förut, så vet jag vad det är för typ av spelare och hur jag ska göra. Han vill gärna gå in i planen och öppna upp för ytterbacken. Om jag spelar och då beroende på den spelare jag har framför mig, så får jag prata med den spelaren, så vi är med på hur vi ska bete oss tillsammans. Det kommer att bli en tuff match.

Seriefinal, nyckelmatch inför guldstriden 2013, utsåld arena och fullt media-fokus – Inser du själv vilken match du är på väg att göra allsvenska debut i?

Nej. Som man är när man är ung – man tänker inte, man kör bara. Om man tänker för mycket är det lätt att man blir nervös och så där. Alltså, jag går bara in och kör, gör mitt bästa och visar vad jag kan.

Du ska inte lyssna på mig alls, då blir allt bra.

Haha. Precis.

Är du redo för debut i Allsvenskan?

O ja, för fan! Jag har väntat i fem månader och jag fick inte hoppa inte senast, så… ja, verkligen.

Hur går det i matchen tror du?

Det kommer att bli en tuff match, men jag tror vi kommer att vinna. Vi har gjort bra ifrån oss mot Malmö, som förra året och vi har haft bra resultat med oss, så… jag tror på seger.

Efter klassikt snitt inför MFF borta – ge oss ett resultat!

2-1 till Blåvitt.

Tack. Målskyttar?

Hysén och Söder.

Noterat. Bara ut och köra då alltså?

Ja, för fan. Det ska bli otroligt gott, om jag nu får spela, kommer in eller vad som helst. Det ska hur som helst bli jävligt kul.

Gott så. Kör hårt och tack för idag!

Det ska jag. Tack.

 

Foto: Mikael M Dietmann

 

Kommentera

