Inför BP-IFK: Intervju med Blåvitts mittfältare Linus Dahl   Leave a comment

FF3_0426 Linus Dahl foto Olof

Foto: Olof Björkman, Fotbollsfoto.com

Dags för allsvensk match mot Brommapojkarna. Spelplats är Grimsta IP. Ett stort bortfall av ordinarie A-lagsspelare ger en hel uppsättning blåvita U-lagsspelare glädjande möjligheten att ingå i dagens matchtrupp. En av de spelare som befinner sig i Stockholm, redo för match, är mittfältare Linus Dahl. Tidigare i år höftskadad och därefter opererad, nu med i A-lagets trupp. Bokstavligen en helomvändning. En riktigt positiv sådan.

Flera är de tillfällen då samtal med Linus Dahl förts. Ett första porträtt publicerades redan för ett år sen https://guldalex.wordpress.com/2012/07/01/i-fokus-u-lagsmittfaltare-linus-dahl-blavitts-nya-wernbloom/ Här ges en närmare bild av den spelare som nu står inför ett eventuellt inhopp mot BP.

Jag tog efter lagets ankomst till Stockholm kontakt med Linus Dahl – Mittfältaren som alltid, alltid, alltid är redo för match, oavsett nivå på lag eller motstånd.

Ok, Linus. Uttagen till A-lagstruppen inför matchen mot BP. På plats i Stockholm redan kvällen innan?

Yes, vi tog flyget och landade runt halv åtta på kvällen.

Med IFK Göteborgs A-lag. Klassisk fråga, men här bara ett måste – hur känns det?

Så klart är det väldigt roligt, men har ju suttit på bänken innan. Då hade jag själv inställningen att det mest var för att känna på det. Men nu hoppas jag på att få spela, och är helt klart redo.

Inställd på att åtminstone få göra ett inhopp?

Det är vad jag hoppas på.

En lättare träning på Skatås konstgräsplan innan avresan till Stockholm. Hur gick det, tycker du?

Det gick helt okej. Det känns som att det blivit bättre och bättre ju mer jag har fått vara med.

Anta att ett inhopp sker under match, vad blir då din uppgift på plan?

Det beror i så fall mycket på hur matchen ser ut och vad resultatet är. Men jag känner att jag kan bidra både vid ett läge då vi måste göra mål, eller då vi behöver försvara till exempel en ledning.

På en position som central mittfältare eller?

Ja, i första hand. Jag kan väl spela på de flesta positionerna, men det är som innermitt jag känner mig bäst.

För de som inte är så bekant med dig, säg gärna några ord om dig själv.

Jag är en person som alltid ger allt på planen, fysisk och är bra på det mesta. Jag kan spela lite överallt på planen. Jag är bra både offensivt och defensivt.

Ordentligt skadad har du varit, det så sent som i våras. Hur är din status efter genomförd operation, tycker du?

Ja, det har varit ett knackigt år. Nu har jag kunnat spela fullt ut i ungefär två månader, vilket är väldigt skönt. Jag kan fortfarande ha ont men inget som hindrar mig från spel.

Då sitter det onda var någonstans?

I höfterna.

Hoppas innerligt att du håller om det nu blir spel för dig Linus. Vad tror du om matchen förresten?

Det är en match som vi ska vinna om vi ska stanna kvar i tabelltoppen. Vi kommer ge allt för att vinna, men som med alla matcher i Allsvenskan, blir det ingen match att bara spela igenom. Utan hårt jobb kommer att krävas.

Som vanligt alltså. Inga promenadsegrar att vänta när det kommer till spel på Grimsta IP. Vågar du dig på ett slutresultat?

1-3

Litar fullt ut på dig nu, ok. Lycka till, kör hårt och njut.

Tack detsamma.

Kommentera

