Robin Söder inför HIF-IFK: ”Det gäller att vi får stopp på deras framfart i den sista tredjedelen”   Leave a comment

DSC_0304

Foto: Fredrik Aremyr.

Robin Söder är redo för match! Svettig värre står han vid gräskanten, efter ett genomfört träningspass på Kamratgården. Solen gassar, spelet flyter, allt är gott. Inte minst för den dubbla målskytt som nu tagit en fast plats på topp och det på allvar. Ett bra läge för gott tjöt, för vilken gång i ordningen ska jag låta vara osagt. Match mot Helsingborg väntar. Självförtroendet och pondus på plan är där. Vinnarskallen är påkopplad. Gruff under träning, ruff under match. Det är mitt i säsongen. Allt av vikt finns där. Möt här, ett par dagar innan match – en grymt taggad forward.

Ok, då står vi här igen, som så många gånger förr Robin. Om vi tänker tillbaka på de senaste matcherna. Två matcher, två mål. Först mot Norrköping borta och senast mot Mjällby hemma på Gamla Ullevi. Alltså, ge oss din bild av hur målet mot Mjällby kom till.

Jag dröjer mig kvar som högerytter. Jag fuskar lite i hemjobbet. Chansar på att vi ska bryta bollen. Det gör vi. Pontus Farnerud håller i bollen och släpper den till Logi Valgardsson. Han gör ett jättefint inspel, eller inlägg. Jag tar emot bollen med en bra första-touch och så chippar jag bollen över målvakten. Ett fint fotbollsmål.

Så får du glida förbi Levande Sittplats också.

Alltid skönt.

Det var ett tag sen sist.

Ja, det var det. Alltid trevligt, det ska man inte sticka under stolen med.

Sen följer en vecka, turbulent och annorlunda. David Moberg Karlsson försvinner plötsligt från IFK Göteborg. Det är en anfallskollega till dig, men samtidigt en konkurrent. Hur känner du omkring hans försvinnande?

Nej, men det är precis som du säger. Det är både en konkurrent och en kollega. Vi tappar en bra fotbollspelare. Den ”speeden” han har… det är inte många spelare i Allsvenskan som har den. Duktig målskytt med ett bra skott. Men samtidigt, ska jag se till mitt eget så är det positivt. Det är en möjlighet för mig att få spela mer och jag tycker att jag har gjort det bra.

David har samtidigt haft det lite motigt, inte sant?

Jag vet inte om det har påverkat, allt det här som händer nu. Det är en ganska stor sak i en spelares liv att lämna för spel utomlands.

David har haft svårt att få in bollen i mål. Du har haft svårt att få in bollen i mål. Sen lämnar han plötsligt och du börjar göra mål… Med målet mot Mjällby senast, ett efterföljande uppehåll och nu väntar viktiga matcher, flera i rad. Här måste jag fråga om dagens träning. Hur gick det, tycker du?

Det fungerar rätt så bra. Det blev ett ganska kompakt spel. Det gäller att vara tydlig och visa sig. Det blir inte det där djupledsspelet. När vi har Tobias Hysén ute på vänstern, så blir det inte riktigt den modellen, med spel i djupled. Sen blir det mer fokus på försvarsspel, med det korta spel vi kör. Fintekniska småpass. Vi vrider och vänder liksom.

Det är några gånger du kommer upp i linje och du ligger precis snäppet bakom offsidelinje. Tidigare på match och på träning, tycker jag oftare att det har blåsts av. Rätta mig om jag har fel, men börjar du hitta rätt i positionen nu?

Jo, det är klart. Som alltid när man har varit skadad så tar det tid att komma tillbaka. Det handlar om timing i allt man gör. Både i det fintekniska och i löpningar.

Löpningarna sitter rätt, tycker du?

Jag tycker de börjar sitta bättre och bättre. Det viktiga är att man är tydlig och visar vad man vill.

Så vilka procent håller du dig på nu?

Jag känner mig helt frisk. Det finns ingenting att klaga på.

Inget mer snack om det nu, för då rasar du ihop redan på måndag.

Mmm, ha ha.

Måndag! Seriefinal, pompa och ståt. Många supportrar åker ned till Olympia. All press på Helsingborg och ett Blåvitt som lurar i vassen, eller hur ser du på saken?

En jäkligt rolig match att spela och i det läget som vi nu har. De sista matcherna som vi har spelat har vi haft en bra offensiv. Sen blev det lite olyckligt med Hjalmar Jonsson, när han fick ett skott på sig som sen gick in i mål… men det ser bra ut, tycker jag. Vi ligger precis där vi vill i serien och det är en fantastiskt bra match att spela.

Vad väntar du dig för spel när ni möter Helsingborg?

Nej, men de är kompletta i allt. Även om de nu har tappat Bedoya (Alejandro Bedoya har nyligen lämnat Helsingborg för holländska Twente) inför vår match. Han har varit deras spelpunkt liksom. De sätter upp bollen och han vänder, sen attackerar de på kanterna. De är duktiga på det spelet. Det gäller att vi får stopp på deras framfart i den sista tredjedelen, så vi inte åker på felpass. Det gäller att döda de situationerna, så vi inte får 80 meter hem.

Rent psykologiskt Robin. Europa-matchen den 18 juli mot slovakiska Trencin, den sker ju på just Olympia. Om ni tar poäng nu, kanske till och med vinner matchen… äger ni hela skiten vid nästa tillfälle då?

Vi har ju redan tre poäng på Olympia i år, så…

Ha ha.

Nej, men självklart. Får vi in en vana i att vinna där, så är det en god vana. Vi siktar på att ta poäng och naturligtvis ska vi sikta på att vinna matchen. Skulle vi komma iväg därifrån med en poäng så är det bra, men vi satsar alltid på att vinna. Så är det.

Gott att höra Robin. Bara att ta tjuren vid hornen och köra med andra ord. Full fart, så hörs och ses vi framöver.

Absolut. Vi hörs.

 

 

 

 

 

 

Kommentera

