”Den satt rätt bra” – Intervju med Blåvitts matchhjälte Sam Larsson   2 comments

Sam Sila Bim

Foto: Fredrik Aremyr

 

Det är inte en speciellt avancerad uppgift att klara av ett besök på Kamratgården, hjärtat av IFK Göteborg. Inte idag. Leenden sitter på de flestas ansikten, även om lagets spelare är fokuserade och antingen tränar i gymmet, joggar eller som gårdagens matchhjälte – spenderar tid i kallbadet. Smärta. Krämpor och stela ben byts ut mot massage, bad… välbehövlig återhämtning. Det tar tid att få träffa Sam Larsson. Killen som idag är i allas blickfång. Killen som när han väl dyker upp stannas, hyllas, får klappar på axeln. Håkan Mild passerar och ser bokstavligen ut som en helt annan människa än under de tillfällen i höstas, när jag (som idag) väntar på spelare i KGs foajé. Det är lätt att vara blåvit när tabellen ser ut som den gör. Men allt har sitt pris.

Sam Larsson tar sig upp till andra våningen för en kort intervju om gårdagens mål innan lunch, Med stapplande steg går det uppför. Steg för steg. Långsamt. Nu är inte det här en spelare som gör speciellt mycket väsen av sig, än mindre gnäller. Men jäklar vad ont det ser ut att göra. Hur ska det då inte kännas!

Väl inne i ett av Kamratgårdens pressrum slår vi oss ned. Sam hoppar upp på en hög stol, sträcker ut benen och pustar ut. Det är dags att ta sig tillbaka till torsdagens kvällsmatch på Gamla Ullevi. Till en bragd utan dess like. Något som inte gör det minsta ont. Tvärtom. Lycka och välbehag präglar nu i stället personen mitt emot mig. Sam Larsson är redo.

En klassisk öppning, så här dagen efter. Hur känns det?

Det känns bra. Det är ganska skönt att komma upp till Kamratgården idag. En poäng med oss i alla fall.

Har du snackat med brorsan (Daniel Larsson i Malmö FF) idag?

Jag snackade med honom efter matchen igår. Han var nöjd med mitt mål, hehe.

Blir han blåvit nu då?

Det vet man aldrig.

Det har väl gått för långt? Det går inte att rädda honom…

Kanske. Vi får väl se.

Väldigt mycket av fokus efter matchen hamnat på vad er målvakt John Alvbåge gör vid kvitteringstillfället… Om vi struntar i det och i stället fokuserar på dig och vad du gör vid tillfället. Där jag står på nedre ståplats, ser jag dig i perfekt i vinkel, dessutom på väldigt nära håll. När du skickar foten på bollen som gör 1-1 målet, då finns det ingen back i närheten. Glömde Malmö bort dig?

Jag står utanför straffområdet och är med på andrabollen. Sen är vi många med uppe i anfallet. Till och med John är med. Det är klart att det blir många att markera. Sen står jag och Joel Allansson strax utanför straffområdet. Bollen kommer ut mot mig och jag springer fram.

Du kände att du inte hade blickarna på dig, eller?

Mmm, men det är många att markera där inne. Sen brukar min position vara strax utanför straffområdet. Den här gången kom bollen ut mot mig och den satt rätt bra.

Berätta om målet Sam.

Det var Tobias Hyséns hörna som ledde fram till målet. John var uppe i ryggen på Pontus Jansson. Sen skarvar Jansson ned bollen och den studsar en gång mot mig. Jag försöker trycka ned bollen mot bortre stolpen. Den går rakt igenom Haglunds ben. Välplacerat skott i bortre hörnet.

Fattade du själv vad du hade ställt till med när det väl var mål?

Nej, alltså… Det var stort som fan. Det var bland det största jag gjort…

Ditt viktigaste mål hittills?

Ja. Självklart. Sen allt annat… att det är fullsatt, så oerhört bra tryck och att göra mål framför vår klack.

Visste du vad klockan stod på när målet kom?

Nej, men jag visste att det var det absolut sista som skulle hända i matchen. Sen att det var runt tre sekunder kvar av matchen, det hade jag väl inte koll på direkt.

Sen tar du en löpning fram mot klacksektionen och så hamnar du uppe på reklamskyltarna…

Mmm, jag tänkte att jag kunde fira med fansen.

Det var en del som svarade på den idén kan man säga, hehe. När du kommer fram till klacken. Ljudnivån som råder är ofattbar. Hur upplevde du det?

Jag hör bara en massa skrik. Jag hör väl inga riktiga ord, men jag fattade ju att alla var glada så klart. Det var stort.

Jag har följt dig ett antal år nu Sam. Genom Eijlert Björkmans U-lag och vidare mot A-laget. Förra året fick du chansen och du tog den. Är det här en del av din plan det vi ser?

Det har varit lite tillfälligheter med mina poäng och så, men sen har jag kvalitéer som spelare, det vet jag. Jag har kommit fram på ett väldigt bra sätt poängmässigt, men jag vet att det jag gör kan komma fram på ett ännu bättre sätt spelmässigt. Självklart mer rent poängmässigt också, men jag försöker bara hålla i detta och göra det bättre ute på planen.

Om Sam Larssons idealnivå är 100 procent. Vad låg du på igår?

Det är svårt att säga. Vi ligger mycket defensivt i gårdagens match. Sen får jag komma in mer centralt i slutet på andra halvlek, då får jag betydligt mer boll. När jag inte får så mycket boll som jag vill ha och vi blir så tillbakapressade, då kommer jag inte upp i min högstanivå. Jag gör det jag kan defensivt… men man kommer rätt långt ned i planen när man möter ett lag som MFF. Då gäller det att ta vara på de chanser som man får.

Det kan man ju säga att du gör. Alltså, man kan säkert tycka att det är lite märkligt att bollinnehavet är till vår fördel, när det såg ut som det gjorde…

Ja, men vi tar över rätt så bra i andra halvlek. Men sen vår slutforcering. Den får vi ändå vara ganska nöjda med. Sen att det blir ett mål också, men just att vi trycker på med mycket folk och helt byter uppställning. Att det ändå funkar och att vi får bra tryck.

En liten handskriven lapp med Mikael Stahres elva för andra halvlek har i förmiddags hamnat på en reporters blogg. På den står Sam Larsson placerad som central forward. Vad sa Stahre till dig innan du skulle ut och spela andra halvlek?

Innan andra halvlek sa vi ingenting speciellt om att vi skulle ändra på någonting.

Så den lappen måste skrivits senare?

Ja, det var väl inför att avbytarna kom in, tror jag. Jag hann inte titta på den. Jag fick bara tillsägelser om vart jag skulle spela.

Så Stahre sa att du skulle flytta upp i den centrala ytan framför mål?

Ja. Men i paus pratade vi inte om något mer än att ju längre matchen går ska vi trycka på, utan att vi gör mål. Vi ska trycka på mer helt enkelt. Den matchplanen följde vi ganska väl, tycker jag.

Har han någon gång tidigare sagt till dig, som i gårdagens match, att du ska upp i planen och ta den centrala positionen?

Nej. Vi har aldrig hamnat i det läget direkt att vi behöver trycka på. Inte hittills. Så det var första gången jag fick gå in så centralt som jag gjorde. Jag vill ju komma in i planen. Det ser man väl lite i första halvlek att jag försöker dra mig inåt i planen.

Du har ju ett tillfälle där du kan gå på avslut själv, men du väljer att passa Tobias Hysén i stället. Där kom du in väldigt ostört får man säga.

Precis. Det är så jag vill spela. Jag vill komma in i planen. Det är så jag alltid har gjort. Det känns bara naturligt för mig.

Jag har följt dig sen du var 16 år. Gustav Hessfelt (IFK Göteborgs koordinator) menar att han såg dig första gången när du var i Zenit och som 14-åring inte blev uttagen till stadslaget i Göteborg. Sen fick Thomas Gertmo upp ögonen för dig… sen har det rullat på hela vägen fram till idag. Personligen tycker jag att du spelar ungefär som du har gjort hela tiden. Hur du sen skulle stå pall mot A-lagsnivå, det är väl det svaret som saknats. Igår fick vi se din nivå och att du definitivt håller för A-laget. Vad är din egen syn på saken? Är det en ”ny Sam” eller är det ”samma” Sam Larsson vi ser även idag?

Det jag är bra på idag är det jag har varit bra på tidigare också. Det är inte så stor skillnad att vända upp mot en allsvensk spelare eller en U-lagsspelare. Skillnaden är inte så stor som man tror. Det är bara att fortsätta med det jag gör.

Du störs inte utav kraften och tempot som Allsvenskan har alltså? Många spelare uttrycker nämligen att det de tycker är svårt är att ta klivet upp tempomässigt.

Det är klart att det är en jäkla skillnad. Det är stor skillnad på seniorfotboll och juniorfotboll, men för bollskickliga spelare… Alltså, jag tror inte skillnaden blir så stor. Jag tycker bara det är roligt att det går fortare. Steget har inte känts så stort som jag trodde att det skulle göra.

Du många undrar när du hamnar på Twitter?

Jag vet inte riktigt. Jag fokuserar på annat (ett leende sprider sig över Sams ansikte).

Nu är det ledigt för er i morgon. Hur känns det i benen efter igår?

En sliten kropp efter 90 minuter på plan. Mycket smällar och såna grejer. Det hör till.

Ett träningspass på söndag eftermiddag, efter det är det fullt fokus på semifinal i Svenska Cupen. Ni ska ta er till Växjö och Myresjö Arena, där ingen av er ens har spelat. Allt är nytt. Svårt att snacka om det dagen efter match kanske…

Jo, men det är klart att vi har börjat kolla på den matchen. Det kanske är säsongens viktigaste match hittills. Extremt viktig eftersom vi så gärna vill komma ut i Europa. Då är detta chansen för oss. Det är klart att det kommer att vara fokuserat och en bra inställning till den matchen.

Rent realistiskt. Vad ger du oss för chanser att komma till final i Svenska Cupen?

För att vara nykomlingar i Allsvenskan så har Öster gjort det bra i Allsvenskan. Nu har inte jag suttit och tittat på Öster, men det är säkert ett bra lag på sin hemmaarena. Det är klart, det är lite tuffare att mötas där.

Vilken är nyckeln till att komma åt Öster på hemmaplan?

Vi har vårt försvarsspel som vi har kört samma under hela försäsongen. Man ska inte ändra på det, även om vi kan pressa högre eller vad det nu kan vara. Det gäller väl att anpassa sig utan att falla ifrån.

Mmm, vi får väl hoppas att Mikael Dyrestam är tillbaka då. Jakob Johansson var dessutom borta igår. Kände ni av det under gårdagens match, tycker du?

Det är två jätteduktiga spelare som har gjort det väldigt bra den här säsongen. Sen kommer det in andra spelare igår som har mycket rutin från Allsvenskan. Det ska väl inte vara så stor skillnad även om ”Dyre” och Jakob är i väldigt bra form. Men det kändes väl helt ok, tycker jag.

Om vi avslutar med att blicka in i Sam Larssons 2013. Vad ser du framför dig och vad ska du göra härnäst?

Nu går det rätt bra i poängligan, så det är klart att jag vill fortsätta att skapa chanser för mina medspelare och utvecklas som spelare. Ta ett till steg kanske. Göra det bättre spelmässigt. Sen förhoppningsvis vinna guld.

Vi behöver inte fortsätta Sam. Härligt. Stort tack!

Tack.

2 svar till “”Den satt rätt bra” – Intervju med Blåvitts matchhjälte Sam Larsson

Prenumerera på kommentarer via RSS.

  1. Kommer inte U-trupp spelarna Alexander Leksell, Ronni Mleczkovicz & Viktor Jansson ifrån den lilla Torslanda föreningen IK Zenith?

    Intressant att veta

Kommentera

