Inför resa mot anrika Empoli – Gott tjöt med Blåvitts italienresenär Nikola Zivkovic   Leave a comment

Nikola goes retro

En retrostylad Nikola Zivkovic lämnar Twitter och Göteborg för Empoli och Italien. 

Det är söndag. Blåvitts U-19 spelare Nikola Zivkovic är redo. Klockan 12.34 avgår planet mot Paris. Två timmar av väntan på flygplatsen, sen vidare med nytt flyg mot destination Rom. Italien. Väl i huvudstaden väntar skjuts mot Empoli. Vid Landvetters ”gate” mot Paris är det gott om italienare. Det ser ut inte ut att bli fler möten med svenskar på ett tag. Nikola har lite resfeber. Det är precis som det ska. Ett stort fotbollsäventyr kan därmed börja.

Väntar gör provspel med Serie-B klubben Empoli och deras U-21 lag. Anrika Empoli. En klubb med klassisk blåvit anknytning. Idag en av de klubbar i Italien, som öppet kan stoltsera med en ordentligt utvecklad ungdomsverksamhet.

– En riktig ”plantskola”, som Nikola själv väljer att uttrycker saken, väl medveten om värdet av att få besöka en klubb, med en verksamhet som under lång tid erbjudit stor erfarenhet på just området – att utveckla talanger. Att sen Italien är det land, med den liga, som lockar den blåvite 18-åringen mest, det är förstås ingen nackdel i sammanhanget.

När jag tar mig ett snack med Nikola är det fortfarande ett par dagar kvar till avresa. Humöret är på topp. Snacket går vitt och brett om allt möjligt. Nu är det förvisso inte första gången vi pratas vid, men den här gången riktigt bubblar Blåvitts mittfältare av entusiasm. Nikola Zivkovic är laddad. Redo. Sugen. Här en del av det samtal som nu, i rådande stund också sker i praktiken. Off you go Nikola!

Om vi tillåter oss att börja på hemmaplan, med IFK Göteborgs U-19 lag. Sist vi talades vid bjöd du på en dragning innehållande mycket negativ information, som skador, saknade spelare, samt ett antal nya utmaningar i form av nytt lag, ny tränare och så vidare. Hur ser det ut idag och då både ur ett lag- och ett spelarperspektiv?

– Laget: Tufft och bra matchande med både U-19 och U-21 för flera spelare, vilket har lett till flera småskador, men skadeläget börjar ljusna. Vi förlorar mot Häcken men är egentligen inte sämre än dem, utan bjuder på tre mål. Vinner borta mot ett duktigt Bröndby. Starkt.

– Personligt: Jag känner mig i riktigt bra form. Jag har gått bra i både U-19 och U-21. Gjorde även ett mål mot Falkenberg i U-21, och Italien givetvis, kul som fan.

Och fortfarande bara försäsong. Gott. Hur ser du på årets seriespel?

– Jag tror vi kan göra det bra i serien. Vi har många riktigt bra lirare och får alla ihop det blir vi svårslagna. Men det krävs hårt jobb också.

Är det mittfältsposition som gäller för dig i år, eller är det som förr, att det kommer att bli en del spel som försvarare mellan varven?

– Det är centralt mittfält som gäller i år. Där jag är bäst.

Du en resa till Italien och anrika Empoli väntar. En klubb som lyfter fram blåvita minnen. Vet du varför?

– Johnny Ekström. Ingen har väl glömt hans klassiska ”jag kan ingen italienska, vet inte ens vad spaghetti heter”.

Godkänt. Johnny Bråttom, 1986, som proffs till Empoli. Stor blåvit historia. Dit ska alltså du och göra vad?

– Jag ska dit i en vecka för att träna med deras mycket duktiga U21 lag. Empoli anses i Italien som en av landets bästa plantskolor och det känns ju helt galet bra.

Låter fint. Men hur har IFK reagerat på att du lyfter av mitt under pågående försäsong?

– De har avrått mig från att åka. Men som sagt, det här är en chans som jag om 5-6 år inte vill sitta och ångra att jag inte tog. Jag köper att IFK blir sura, timingen är inte perfekt.

Nej, och du är en viktig spelare för IFK Göteborg Nikola. Alltså, hur kom det sig att chansen dök upp?

– De har sett mig spela cup i Italien. Det är därifrån det kommer.

Ahh, när ni var med i den där italienska cupen för ett år sen. Var inte Empoli med då, eller minns jag fel nu?

– Precis. Det minns jag faktiskt inte. Vet att efter jag gjorde två assist mot Napoli, hörde de av sig direkt efteråt, men att det dog ut efter att jag skadat mitt knä och sen var borta några månader.

Haha, du minns när du fixade assists för att sänka Napoli, Maradonas gamla klubb. Bra där! Just det, sen följde skada på det. Så… vad ska du göra under veckan i Italien, vet du det?

– Haha, självklart. Vet inte så mycket mer än att jag ska träna, äta, sova, haha. Ska bo på deras spelarhotell. Åker hem på lördag, dagen efter match.

Till slut… lite spekulativt kanske, men om Empoli vill mer än den här träningsveckan, hur ser du på en sån sak?

– Hmm, lite tidigt att tänka på det, men självklart skulle jag lyssna. Min dröm är att spela i Italien, Empoli är en fin klubb, så varför inte?

Klart och tydligt svar. Alltid trevligt att snacka med dig Nikola. Jag önskar dig all lycka på resan. Hoppas veckan blir grym. Vi hörs framöver.

– Tack så mycket. Detsamma. Sköt om dig.

 

 

Kommentera

