Pressrelase IFK Göteborg: Martin Kurzwelly är ny klubbdirektör   Leave a comment

5531843202_f689724af9_z

Pressrelease från IFK Göteborg

Han har redan varit med och bidragit till en Uefa-cuptitel med IFK Göteborg. Framöver ska Martin Kurzwelly i egenskap av klubbdirektör leda den dagliga verksamheten på Kamratgården.

Sedan november månad har det pågått ett grundligt arbete med att rekrytera en ny klubbdirektör, vilken ska leda den operativa verksamheten i IFK Göteborg.

En arbetsgrupp från styrelsen, bestående av ordförande Kent Olsson, kassör Kaj Thorén och ledamoten Ulf Ivarsson, har tillsammans med rekryteringsföretaget Adecco tagit fram en kravprofil, ur vilken den bäst lämpade sökts och funnits.

Ulf Ivarsson, den i arbetsgruppen som har varit ansvarig för processen, är mycket belåten med det namn som tagits fram och som i dag presenteras:

– Vi har sökt efter en ledare med tydliga chefsegenskaper och hög affärsmässig kompetens. Martin har varit chef under större delen av sin karriär och har erfarenhet inom försäljning, marknadsföring och events. Dessutom är han en person med en stark inre drivkraft och passion för idrott. Vi är mycket nöjda över att välkomna honom till föreningen.

Det blir andra vändan i IFK Göteborg för den 56-årige göteborgaren. Efter att Martin utbildat sig på GIH (Gymnastisk & Idrottshögskolan) i början av 80-talet, tjänstgjorde han som fystränare i IFK Göteborg 1986-1988.

– Jag fick exempelvis vara med och uppleva SM-guld och Uefacup-triumfen 1987. Jag har fått uppleva den fantastiska vinnarkänslan från sidan av planen. Det är också det uttalade målet, att etablera IFK Göteborg i Europa med återkommande spel i någon av de europeiska cuperna.

– Jag växte upp i Mellerud och hela min uppväxt präglades av idrott. Till Göteborg flyttade vi när jag var runt 14 år. Biskopsgården, närmare bestämt och där hade jag stor nytta av att vara ”okej” i att spela fotboll. Jag blev accepterad direkt trots lantlig dialekt och fiolspel. Dialekten försvann för övrigt nästan lika fort som fiolen.

Efter ett antal år som hälsokonsulent på bland annat Volvo och Feelgood följde nästan 20 år (1990-2009) inom läkemedelsbranschen och medicinteknik innan Svenska Mässan rekryterade honom som affärsområdeschef 2010.

Föreningslivet känner Martin väl till. 2001-2004 satt han med i styrelsen hos IK Sävehof i egenskap av vice ordförande och ledamot.

– Det är naturligtvis en erfarenhet jag tar med mig. Låt vara att jag ödmjukt inser att det är en stor skillnad på föreningarna ifråga om storlek, antalet anställda, supportrar och mycket annat. Men jag ser med spänning fram emot min nya anställning, som i min värld är en av de mest attraktiva som finns att tillgå.

Martin Kurzwelly och ledningen för Svenska Mässan och IFK Göteborg för nu en dialog för att finna tid för tillträde som skall fungera väl från båda håll.

Att notera: IFK Göteborgs nya klubbdirektör har sökts för en första check/intervju, med supporterperspektiv. Vad vill du veta? Lämna en kommentar eller skicka ett tweet på @GuldAlex 
Kommentera

