Blåvitt på Valhalla: Intervju med Robin Söder   1 comment

IFK -  Kalmar FF, maj 2012. En allt annat än nöjd Robin Söder

Foto: Fredrik Aremyr

Robin Söder är åter med fullt ut. Åtminstone under träning och efter träning. Alltid närvarande och delaktig. Alltid tillmötesgående. Efter dagens träning med laget på Valhalla samlar Robin ihop koner, samtidigt som det småpratas och bjuds på leenden. Med match i U-21 mot Qvidings A-lag, så sent som i onsdags, är det med lite sega ben dagens träning genomförs. Men viljan att komma tillbaka fullt ut – att få spela match med IFK Göteborgs A-lag och få göra mål. Den viljan finns där! Med fokus på nuet och framtiden tar ännu ett uppföljande samtal med Robin Söder vid.

Du spelade match i onsdags. Mål fick du också göra. För oss som inte var och såg Blåvitts U-21 lag spela match på Överåsvallen, berätta om målet. Hur kom det till?

Det var på ett inlägg från höger. Jag och Hannes Stiller var i stort sett ensamma i boxen. Hannes nickade ned den och jag var ensam med målvakten, så det var bara att lägga in den. Det var mål, så det var gött.

Riktigt skönt?

Absolut. Det är alltid roligt att få göra mål. Det ska jag inte sticka under stolen med.

Hur fungerade det för dig ute på plan idag?

Två dagar efter match är jag allt lite seg i benen, men jag tycker att det känns bra. Det kommer att bli ännu bättre tills i morgon, då jag får lite mer krut i benen, så att säga.

Är du med i truppen tills i morgon?

Vi har inte fått någon trupp än, men det hoppas jag.

Inget snack om det innan avslutad träning?

Nej, truppen sätts upp på ”tavlan” i omklädningsrummet under dagen.

Kroppen då, hur känns den när du är ute och rör dig för fullt på plan?

Jo då. Jag tycker att den känns helt ok. Det är klart, jag känner att jag är några veckor efter de andra, med styrketräning och så där. Men jag tycker ändå att det fungerar. Jag känner att jag har ett bra klipp i steget och så där och jag känner mig pigg. Full av energi.

Jag har följt dig länge nu Robin. Vi har pratats vid många gånger, även genom hela din långa rehabiliterings-period efter korsbandsskadan. Du… den där ”försiktigheten” som ser ut att finnas med dig, då och då. Finns skadan med i huvudet fortfarande, eller hur fungerar det för dig?

Det är klart att det finns med och det är ingenting som går bort. Det är någonting jag känner av varje dag. Det gäller därför att arbeta med det varje dag. Det kommer inte att hända något om man inte åker på någon jätte-tackling eller så, men samtidigt gäller det att tänka förbi det och arbeta med det varje dag. Det är viktigt att komma över det, men sen när man åker på några extra skador… det är klart att man blir lite påverkad av det också. Men det gäller att tänka sig förbi det under varje träning. Ett steg åt gången.

Sen är det här din verklighet – Försäsongen pågår. Vid den här tiden för ett år sen var det uttalat och klart att du tillsammans med Tobias Hysen skulle utgöra anfallspar i IFK Göteborg. Men för dig gick det upp och ned. Samtidigt fungerade det inte alls som önskat för Tobbe. Nu är vi ett år senare tillbaka i motsvarande period. David Moberg Karlsson är däruppe på topp och jobbar tillsammans med Tobbe på för fullt. Du spelade själv i U-21 så sent som i onsdags… Alltså, hur ser du på allt det här och vad är ditt mål framöver?

Nej, men det är just så. Jag har inte varit med mer än några veckor, så jag känner allt att jag behöver lite mer träning först. Men när jag väl får chansen i A-laget, då gäller det att ta den på något vis. Visa att jag gör mål och visa Micke att jag verkligen kan. På den vägen är det.

Sen har det samtidigt hänt mycket för dig i livet. Du har fått barn, du har slagit dig ned ordentligt och lever även i den världen fullt ut. Ditt kontrakt med IFK Göteborg tar dessutom slut någonstans där framme. Hur resonerar du själv omkring det här?

Det är klart att jag har ett mål och förhoppningar att en dag få komma ut och spela i Europa. Förhoppningsvis få spela i Champions-League. Men det känns inte så prioriterat för tillfället. Jag har ingen brådska härifrån direkt, det kan jag säga.

Match i morgon mot norska Fredrikstad. Blir det något spel för egen del, tror du?

Ja, det hoppas jag. Som senast vore fint, att få hoppa in i de 20-25 sista minuterna av matchen.

Få göra ett inhopp med andra ord.

Precis. Nu var det ju match förra lördagen och match i onsdags. Så det är ganska lagom med ett inhopp i morgon, tycker jag.

Fredrikstad. Vad säger du?

Ja, vi mötte laget förra året och spelade då lika (2-2). De har sen dess åkt ur högsta ligan i Norge, men norska lag kommer alltid med mycket fysik ligger gärna på. Det gäller att vi fortsätter att göra det jobb vi nu inlett. Att vi ligger rätt och ser till att fånga upp lägen för att ställa om. Då har vi Tobbe och andra snabba spelare i vår trupp. Det gäller att utnyttja det också.

Att lägga vikt vid anfallsspelet helt enkelt. Det vi har sett hittills under försäsongen – under förra matchen, men också under Copa Del Sol. En defensiv som inte fanns vid samma tidpunkt för ett år sen. Stabil, väl organiserad… håller du med?

Absolut. Det ser väldigt bra ut så långt.

Framåt däremot. En slutgiltig finish saknas, eller vad säger du?

Ja, så är det. Att få i hop de olika lagdelarna. Det jobbar vi hårt på nu. Med yttermittfältare och forwards, så man får ihop de delarna. Det är som du säger, vi har jobbat mycket på försvarsspelet och det har gått bra. Nu gäller det att vi tittar lite framåt också.

Är ni på väg in i den ”offensiva fasen” nu alltså?

Ja, det tycker jag. Sen är det så vi gjorde även förra året, men då tappade vi det defensiva lite. Det gäller verkligen att vi är disciplinerade i varje match och att vi håller fast vid organisationen. Det är lätt att man börjar fuska lite där och lite där, sen tappar man fort försvaret.

Men du tycker själv att försvaret inger trygghet som det är nu?

Ja. Det har ju sett bra ut och det känns verkligen när man tittar på hur det ser ut. Redan i första matchen för året har vi full koll.

Låter fint det Robin. Ja, den riktiga säsongen kommer ju tids nog, även om det just nu är en bit kvar. Vi hoppas naturligtvis att först få se dig på planen mot Fredrikstad. Sen hörs vi igen när det börjar närma sig allvar. Tack för idag.

Det gör vi absolut. Tack och hej.

 

 

Ett svar till “Blåvitt på Valhalla: Intervju med Robin Söder

Prenumerera på kommentarer via RSS.

  1. Ping: IFK Göteborgs sjukgymnast om Robin Söder: ”Klart besked ges först i morgon” | Guld Alex - Blue & White all over

Kommentera

