Angående ny ordförande till IFK Göteborg – Min förhoppning väcks till liv   5 comments

wpid-IMAG2392.jpg

Dagens pressutskick om att IFK Göteborgs valberedning kl 14.00 lämnar förslag på ny styrelseordförande, samt ny styrelseledamot, tyder på att ordförandeposten kommer att tillsättas internt. Även om ny styrelseordförande och ny styrelseledamot skulle kunna vara samma person och då alltså likaväl stå för en extern rekrytering (fast rent formellt faller resonemanget samman, då en föreningsstyrelse alltid består av ex antal ledamöter + ordförande. Så även i IFK Göteborgs fall.)

Vidare resonerar jag som så här. Att en ny ordförande ”utifrån” lyfts rakt in på en ordförandepost av den dignitet som i IFK Göteborg, det görs ogärna. Skälen till det är bland annat:

– Kontinuitet för styrelsen och dess arbete är primärt. Då styrelsens arbete är för föreningens bästa, ska minsta möjliga friktion uppstå vid en ordförandes planerade avgång. 

– Det tar sin tid innan en person växer in i ett styrelsearbete, om än så bara som ”enkel” ledamot. Sen beror det på hur stabil och dynamisk rådande styrelse är. Vid god status kan befintlig styrelse och inte minst vice-ordförande betyda mycket för en helt ny ordförande.

När det gäller avgörande faktorer för befintliga ledamöter… här handlar det naturligtvis om befintlig ledamots förmåga att axla ett ordförandeuppdrag i IFK Göteborg (med allt vad det innebär), men ytterst handlar det om föreningens målsättning och vision för 2013 och betydligt längre fram än så.

Min förhoppning är därför att IFK Göteborgs valberedning, i sitt förslag om ny ordförande för IFK Göteborg, tillåter sig att tänka framåt! 

 

Jag vill se att valberedningen tänker in föreningens ungdomssatsning, som mer än något annat befinner sig i ett expansivt skede.

Jag vill se att valberedningen vågar tänka stort.

Jag vill se att valberedningen vågar tänka framtid.

Jag vill se att valberedningen vågar!

 

Jag ser just nu två ”befintliga” kandidater för uppdraget. Framför allt en.

 

Presskonferens är annonserad till 14.00.

Det är inte långt tills dess.

Snart vet vi.

5 svar till “Angående ny ordförande till IFK Göteborg – Min förhoppning väcks till liv

Prenumerera på kommentarer via RSS.

  1. Jag har hört en fågel viska i mitt öra att de kan vara HSB vd som tar över.

  2. Jag har hört en fågel viska i mitt öra att de är nån inom bostadsbolaget HSB som tar över.

Kommentera

