I en allra första intervju – möt IFK Göteborgs nya vänsterback Ludwig Augustinsson   3 comments

wpid-IMAG2946.jpg

”Ludde” på väg mot sin hörna. ”Den ska jag alltid försvara, så är det”. Foto: Guld Alex.

Ludwig Augustinsson är nu en blåvit spelare. Efter att en längre tid varit blickfång för ett flertal allsvenska klubbar, blev det till slut IFK Göteborg som drog det längsta strået. Efter kontrakts-skrivning bar det iväg på läger till Spanien. 18 år och flytt från Stockholm till Göteborg. Rätt in i en allsvensk storklubb efter enbart spel i Superettan, träningsläger utomlands på det… det är mycket för vem som helst. Men Ludwig är en ytterst målveten ung kille. Han vet sitt värde. Beslutet om att välja IFK Göteborg, med stor chans till både utveckling och speltid, är enligt ”Ludde” själv ett synnerligen medvetet val. ”Jag ville till IFK Göteborg. Jag tvekade egentligen aldrig”.

Två träningspass, dagarna efter varandra, i en närmast ödelagd träningshall ger god tid till både ”check” och efterföljande samtal. Efter onsdagens träningspass i Delsjöhallen är det i och för sig mest frågan om att hälsa och önska en ny spelare välkommen till Blåvitt. Blåvitts spelarbuss väntar sällan i vintertid, något Ludwig snabbt får erfara då Tobias Hysén, upptryckt i bagageutrymmet, manar på alla eftersläntrare att ta plats. Synen är obetalbar.

Därför finns det inför torsdagens träningspass redan ett beslut om att bjuda Ludde på enkel resa till Kamratgården. Allt för att få till stånd ett första riktigt snack med klubbens nyförvärv. Tränare Mikael Stahre ger tummen upp och passar själv på att ge beröm. Så är det. Ludwig Augustinsson hålls högt av tränaren med gemensam förfluten klubbtillhörighet. Även om nu Mikael och Ludwig inte känner varandra sen tidigare, så är banden mellan de båda tydliga. Passionen för fotboll och att vinna genomsyrar allt.

– Jag har ju aldrig jobbat med Ludwig tidigare, men jag har följt honom under en längre tid. Alltså, han är ju väldigt professionell och mogen för sin ålder. Han är både stark defensivt och offensivt, har ett bra skott och är väldigt organiserad på plan. Han täcker av ytor väl och gör det jobbigt för motståndaren. En väldigt bra spelare som vi nu har fått hit, något jag är väldigt glad för.

Väl på väg ned mot Kamratgården hamnar just ”nya KG” i fokus. Ludwig trivs och håller den nya anläggningen högt. Superlativen över alla faciliteter haglar. Jag lyssnar gärna och länge. Väl framme, tar vi oss en extra titt på skapelsen i vinterskrud. Vackert värre. Tystnad uppstår.

Lugnet före stormen skulle man också kunna kalla det, för här tar faktiskt den första intervjun med Ludwig Augustinsson vid. Så är det. Den första intervjun någonsin som blåvit spelare. Låt oss ta det från början…

 

Välkommen till IFK Göteborg.

Tack.

Läget?

Bra. Lite seg idag, men det känns riktigt bra att vara här i klubben och allt.

Du såg nästan lite sur ut när vi hoppade in i bilen…

Ja, men vi förlorade ju på träningen. Släppa in två bollar på det sättet. Det stör mig något oerhört.

Men mycket beröm får du av Mikael, som du tydligen inte känner sen tidigare, vilket man skulle kunna tro?

Nej, vi har träffats, men vi har inte haft med varandra att göra under min tid i Brommapojkarna.

Så det är ingen kompisvärvning vi snackar om då?

Nej, det är det verkligen inte, haha.

Och nu lämnade Blåvitts Nicklas Bärkroth för just BP. Ni har däremot mötts tidigare, inte sant?

Ja, det har vi. Vi spelade några matcher ihop under förra säsongen.

Och din relation till IFK Göteborg i övrigt. Finns det ens någon sådan?

Nej, det gör det egentligen inte, mer än att det är en fin klubb och en otrolig arena. Jag har alltid velat spela i en sån klubb, ända sen jag var liten och nu är jag här.

Nu är du här. Varför har du kommit hit?

Nej, men jag har väl jobbat på under alla mina år, gjort det bra och utvecklats. Så IFK tycker väl att jag har gjort något bra. Jag hade en bra säsong förra året, då jag fick spela mycket. Jag kom dessutom med i U-21 landslaget. Jag har höjt många delar i mitt spel, så…

Du har ju U-21 landslags-spel framför dig också, inte sant?

Det stämmer väl. Jag vet att vi har en U-21 landskamp i februari. Vi har bestämt att jag ska åka med U-19 i stället, då de har tre matcher framöver. Därför kommer jag inte vara med U-21 landslaget den här gången. Förhoppningsvis, om jag får spela mycket här i IFK, så kan jag vara med U-21 igen. Det är ett mål jag har.

Alltså, många undrar nog vem du är och vad du har för syn på saker ting. Nu ska vi inte ta och ”haussa upp” något, utan du ska få den tid du behöver Ludwig. Men faktum är att när du nu kommer in i laget, som vänsterback, så är det ändå på en position där det inte fungerat tillfredsställande sen Oscar Wendts dagar. Vi snackar om en tidsperiod på 10 år. Vad kan du tillföra vår vänsterbacks-position framöver, tror du?

Nu har ju inte jag sett så jättemånga matcher, så det är svårt för mig att säga vad som inte redan finns, men det jag kan tillföra är en vänsterback som är bra både defensivt och offensivt. Alltså, defensivt stark, men en spelare som också kommer fram mycket offensivt. Gör en del poäng på både fasta situationer och i själva spelet. Jag har ju höga mål. Att komma med i A-landslaget och så… Mina kvalitéer är att jag är en bra passningsspelare. Jag är bra offensivt och jag har en fin vänsterfot, med ett bra tillslag. Defensivt är det också bra. På superetta-nivå ska tilläggas, då jag aldrig spelat i Allsvenskan tidigare. Naturligtvis har jag några delar att utveckla även i fortsättningen, men det ska bli kul framöver.

Inga svagheter alltså. Bara styrkor?

Alltså, jag har väl säkert en del att utveckla även i fortsättningen, men inga direkta svagheter. Det tycker jag inte.

Din nya tränare Mikael Stahre menar att du är väldigt organiserad i ditt spel och täcker av planens ytor väl. Det är något även jag noterat under de här två träningsdagarna. Det är väldigt svårt för motståndaren att ta sig förbi dig nere i den där ”fyrkanten”. Känner du igen det här?

Ja, precis. Så är det. Det var väl för två, tre år sen min tränare sa till mig  ”du är riktigt bra i offensiven, men du måste bättra dig defensivt och jobba hårt med det”. Förra året kändes det väldigt bra, både offensivt och defensivt. Funkar defensiven och jag redan har ett bra offensivt spel, då funkar det också. Det kommer automatiskt. Det är viktigt att man känner sig trygg defensivt, så man stänger sin kant. Jag är försvarsspelare i första hand, därför ska jag först stänga kanten och sen gå upp i planen och inte tvärtom.

När du under dagens träning gick upp i planen hamnade en och annan passning på motståndare, i stället för egen spelare. Är det mer omständigheter, som att ni är få spelare i en liten hall, som visar sig här, eller?

Ja, passningsspelet är min starka sida, så det är mer att ibland kommer man lite för tidigt, ibland lite för sent, men…

Eller var det Nordin Gerzic som var för slö?

Det kan det ju ha varit, haha. Nej, men ibland slår jag en boll och då missuppfattar vi varandra. Sen vill Stahre ha bra fart på träningen och då kan det bli så att det inte alltid blir lika kontrollerat som man själv vill. Men, det har ju bara gått två veckor än.

Precis. Härnäst väntar Copa Del Sol och du ska med.

Japp.

Ukrainska Shaktar Donetsk i första matchen. Tufft europeiskt motsånd på Champions-leaguenivå och det på direkten. Vad kommer du att ställa för krav på dig själv när du går in i matchsituation?

Jag ska dominera min kant. Det ska jag göra i varje match. Täppa till defensivt och sen komma fram offensivt. Kunna gå för avslut. Men samtidigt ha mycket boll och kunna rulla runt, för att sen komma loss offensivt. Det ska bli jäkligt kul att möta Shaktar direkt. Tufft motstånd, men bra för oss.

Det finns faktiskt supportrar som redan nu nämnt ”alla dina mål”. Är du pigg på att ta avslut?

Jag har varit ytter när jag var yngre… Jag har ett ganska bra avslut och tillslag på bollen. En bra frisparksfot och inläggsfot. Så det sitter i, kan man säga.

Vi tappade Tobias Sana på vänstern under våren. Kanske bland det bättre vi sett under lång tid på den positionen och sen tog Tobias Hysén över. Alltså, vi har haft en betydligt större kontinuitet på högerflanken, med många spelare som spelat under lång tid, inte minst då Adam Johansson och Stefan Selakovic. Men i dagsläget, om vi nu talar ett 442-spel, så har vi ingen naturlig spelare ovanför dig, eller?

Nej, det har vi inte.

Här ska ju du ha möjlighet att jobba in dig med en vänstermittfältare, för att kunna alternera och överlappa och så vidare. Ser du ett 442-spel längre fram i vår eller kanske till och med ett 433?

Det är klart att man tänker i de banorna ibland, men vi har aldrig spelat 11 mot 11 på träning, så jag vet inte riktigt hur det kommer att se ut. 442 var det väl förra året, men nu på träningarna är det fortfarande svårt att se hur vi kommer att spela framöver. Det spelar inte så stor roll för mig egentligen. I ett 433 har yttern en liten högre position och i ett 442 en lite lägre position. För mig spelar det inte så stor roll. Jag kan spela i alla system.

Vi har ju en norrman som gärna vill komma hit…

Jag har läst lite om det i media. Det verkar vara en bra spelare.

Vem ser du annars uppe på vänstern idag, utifrån de spelare som ni har tillgång till?

I Spanien var det olika spelare. Jag hade Logi Valgardsson framför mig. Daniel Sobralense någon gång. Det är lite olika. Det finns duktiga spelare med goda kvalitéer i truppen. Det såg du kanske själv igår när jag och Sam Larsson spelade ihop.

Absolut. Avslutningsvis, vad har du själv satt för mål, sett över kommande säsong?

För mig handlar det alltid om att vinna. Jag tror att vi har en trupp för att vinna. Men det är viktigt att man får ha en frisk trupp och man behöver lite tur i den typen av matcher som väntar. När det står och väger och det står lika. Jag tror vi har en bra chans att vinna kommande matcher. Jag är förhoppningsfull och tror att vi kan komma i toppen av Copa Del Sol, liksom vinna matcherna i Svenska Cupen. Sen i serien är det viktigt att vi verkligen vinner våra matcher.

12 kryss under förra säsongen. Det är som du säger, det behöver verkligen bli vinster av de där kryssen.

Precis. Får vi de där kryssen till fullpoängare. Man måste kunna spika igen, när det väl gäller. Så är det bara.

Spika igen! Så sant som det är sagt. Spännande det här Ludwig. Att få följa dig och laget i år. Återigen, välkommen hit. Tack.

Tack själv. Oerhört kul att vara här. Vi ses.

 

 

3 svar till “I en allra första intervju – möt IFK Göteborgs nya vänsterback Ludwig Augustinsson

Prenumerera på kommentarer via RSS.

  1. Mycket bra jobbat, GuldAlex! Tack för en utmärkt intervju!:)

  2. Bra intervju… Tackar!

  3. Instämmer med Tompa. Tack!

Kommentera

