Blåvitts Barcelonaläger: Gustav Engvall rapporterar   1 comment

Gustav Engvall

IFK Göteborgs U-lagsspelare Gustav Engvall i kamp om bollen. Foto: Olof Björkman. Fotbollsfoto.com

Försäsongen 2013 är nu i full gång. Årets första träningsläger, förlagt till Spanien och Barcelona likaså. Det ska sägas direkt att det inte är lätt att genomföra en intervju hemifrån Svedala, då det blåvita laget i princip är uppbokat från tidig morgon till sen kväll, timme för timme. Måltider, träningspass, samlingar, genomgångar… när tisdag kväll är till ända, har hela fem uppstyckade pratstunder genomförts. Det till trots existerar nu en rapport, i form av en intervju. Det är därför med stor glädje jag presenterar följande uppoffrande hjälte för er.

IFK Göteborgs U-lagsspelare Gustav Engvall är med på sitt första utlandsläger med A-laget. Det är en stor händelse. Med efter bara drygt ett halvår i Blåvitt, som U-spelare! Det är snudd på historiskt. Men liksom resten av gruppen ”unga spelare” nu med i Spanien, är det med båda fötterna placerade stadigt på jorden som Gustav tar sig an uppgiften. Döm själva!

Läget på lägret idag ?

De är bara bra. Väldigt piggt.

Ta och berätta vem du är Gustav. Många läsare vill nog veta lite mer om dig, ok.

Jag är en grabb som är född 1996 och i somras anslöt jag mig till Blåvitts U-19 lag. Jag bor ensam i Göteborg och jag stortrivs. Något mer de bör veta, tror du?

Din naturliga position.

Forward!

Gott. Ett halvår i IFK Göteborg som U-lagsspelare och nu uttagen till årets första träningsläger utomlands – för A-laget! Vad säger du?

De är så klart sjukt kul att få följa med! Jag tar med mig otroligt bra erfarenheter hem efter detta läger.

Vad tror du det beror på att just du fick följa med på det här lägret?

Att jag har gjort bra träningar måste väl vara en faktor. Sedan har de Stiller och Söder, som båda är skadade så..

Och i gott sällskap är du, inte sant! Alnäs, Sulejmen, Hampus med flera… Vem delar du koja med, om man får fråga?

Väldigt gott sällskap. Jag delar koja med Alnäs.

Ok, ni anlände träningsanläggningen i måndags. Kan du beskriva för oss hur anläggningen ser ut?

Det är ett mycket fint hotell. Planen ligger några hundra meter bort, väldigt fin miljö! När man går till planen passerar man en massa golfbanor…

Hur har dagen sett ut för er? Pass, innehåll och egen prestation.

Det har varit en god dag. Tisdagen har bestått av frukost 8.45, sedan träning och därefter en ordentlig lunch och sedan var det dags för andra träningen för dagen. Med ett hårt pass och ett lite lugnare. Den första träningen var hyfsat ansträngande, bland annat löpning och spel – åtta mot åtta. Andra passet var mera positionsanpassat med avslut och så vidare. Min egna prestation är jag ganska nöjd med, men vet att jag kan mycket bättre!

När det gäller innehållet i passen. Vad trycker Stahre på?
 
Stahre har väl tryckt på att allt vi gör på plan ska alltid vara ”SM-guldklass”.
 
Guldklass på det svaret! Måste ju fråga om nyförvärvet Ludde… alla undrar hur han är. Dina intryck så långt?
 
Haha!  Mina intryck är att han är en väldigt skicklig ytterback. Grym både defensivt och offensivt.
 
Det är mycket diskussioner bland supportrar om hur laget ska fomeras i år. Yttermittfältare och ett 442-spel eller ett spetsigt lag i en 4231-formation. Vad ser du så långt?
 
Jag ser det som ett 442!
 
Hur ser resten av veckan ut för er?
 
Det är mycket träning. Två pass varje dag, förutom söndag då det blir ett pass.
 
Vad har du för förväntningar på resten av veckan Gustav?
 
Förväntningarna är att få oerhört bra träningar och ha jävligt kul!
 
Just det… har det varit något skoj och bus än eller?
 
Faktiskt inte vad jag har sett. Tyvärr!
 
Sista frågan. Hur ser du på kommande säsong för egen del och vilka är dina huvudsakliga mål?

Att träna med A-laget så mycket som möjligt. När de gäller matcher så är mitt mål att spela i U-21 regelbundet, det är väl mitt mål… Ett rimligt mål, men också ett tufft sådant! Kul med utmaningar .

Fair enough. Stort tack för rapporten och dina ansträngningar i att få färdigt intervjun. Kör hårt. Hasta la vista!

Tack själv! Det ska jag! Tienen Buena, hola adios;)

 

 

Ett svar till “Blåvitts Barcelonaläger: Gustav Engvall rapporterar

Prenumerera på kommentarer via RSS.

  1. Ping: Barcelona 2013: Blåvitts Gustav Engvall om sitt första A-lagsläger « Guld Alex – Blue & White all over

Kommentera

