Inför träningsläger i Barcelona: Intervju med Hampus Zackrisson   Leave a comment

wpid-bild.PNG

Hampus Zackrisson, en av alla unga blåvita spelare som följer med på årets första träningsläger för IFK Göteborgs A-lag.

Aldrig tidigare har väl många juniorer fått chans att följa med A-laget utomlands? Ännu mindre under ett försäsongsläger där blodigt allvar gäller från första minut. Personligen nickar jag gillande till initiativet och tar inför avresa och lägerstart direkt kontakt med en av de unga. En spelare som funnits med på A-lagsnivå ett gott tag nu.

U-lagsspelande mittfältare Hampus Zackrisson är inne på sitt andra år som tränande spelare i A-laget, liksom frekvent spelare i U-21 serien. Men understrykas ska – att det var långt ifrån säkert att en fortsättning tillsammans med A-laget skulle stå inför dörren, i och med uppstart av Blåvitts träning 2013. Men så sent som igår var han med! Lördagens träningspass på Skatås följdes därför upp med en högst spontan ”inför-lägerintervju”. Säg hej till Spanienresenär Hampus Zackrisson!

När vi snackades vid innan jul var du osäker på om du skulle få träna vidare med A-laget 2013. Hur gick resonemangen?

Jag pratade med ledare i både U- och A-laget angående fortsättning och framtid, då de sa att jag skulle få mer chans till träning med A-laget och det har jag fått.

Så det nya året fortsätter på samma bana som föregående säsong, menar du?

Har faktiskt ingen aning hur de ser på mig och träning med A-laget i år. Men när jag väl är med ger jag allt för att visa vad jag kan.

Något som redan tagit vid i och med träningar, bland annat under lördagens träningspass. Hur gick det, tycker du?

Idag tycker jag själv att jag gjorde min bästa träning på länge. Allt flöt på bra och vi vann ”matchen”/spelet. Riktigt kul att även få spela mot Wernbloom!

Han kan inte hålla sig borta den… hur var det att möta honom på plan?

Haha.. Han är en riktig slitvarg som är hård att möta. Men även hans passningspel är väldigt positivt! Honom kan man lära sig mycket av.

Inga krossade ben?

Nej, inte än. Haha!

Tur det, för nu stundar lägervistelse i Barcelona. Ett läger du följer med på. Hur ser du på veckan som följer?

Ja, precis. Ska bli så sjukt kul att få följa med på detta träningsläger. Tror veckan väntas vara väldigt intensiv med dubbelpass varje dag, något jag ser fram emot väldigt mycket!

Vad kommer främst passen innehålla och fokusera på?

Jag antar att det är vanliga fotbollspass. Jag vågar inte säga för mycket då jag inte vet någonting!

Dina personliga mål inför veckan lyder?

Först och främst är det att fortsätta ge allt varje dag. Men sen se hur de rutinerade förbereder sig och vad de har för fokus under ett läger.

Klokt. Samtidigt följer en drös youngsters med dig, som Alnäs, Engvall och Sulejmen. Hur ska det här sluta?

Haha, vad har du för fördomar om oss unga? Vi kommer njuta av tiden och göra det till en minnesvärd resa med mycket träning!

Klart ni kommer. Riktigt roligt att så många U-spelare får chansen. Hampus, hur ser du på kommande säsong i stort, liksom för egen del?

Som lag skall vi självklart nå slutspel och gå ännu längre än förra året. Då talar jag om U-truppen. För min del ska jag fokusera på min individuella utveckling. Det går att förbättra saker dagligen!

Och då syftar du specifikt på vad?

Allt! Att vara fokuserad varje träning, det är då man blir bättre.

Något A-lagsspel 2013 för din del?

Det är klart man hoppas på det! Men man måste ta ett steg i taget.

Kontrakt…

Klart man drömmer om det.

Samtidigt fortsatt med båda fötterna på jorden. Steg för steg… som alltid. Gott att ännu en gång snacka med dig Hampus. Kör hårt på lägret nu.

Det är klart! Detsamma, njut av kylan här hemma… Det skall jag, ha de bra.

Inga kommentarer. Off you go…

Kommentera

