Ajax- Real Madrid: Tobias Sana inför sin livs stora match   Leave a comment

Tobias Sana besöker Kamratgården, september 2012. Foto: Fredrik Aremyr

 

Tisdag blir ex-ängeln Tobias Sana uttagen till Erik Hamr´ens VM-kvaltrupp. Onsdag laddar han för Champions Leaguematch med nya klubben Ajax, mot inga mindre än Real Madrid. Att Tobias ser tillfället som ”sin bästa matchning i livet” är inte speciellt svårt att förstå.

Holländsk supportermedia (ajax1.nl) publicerar inför kvällens match en artikel med Tobias Sana. Här fritt översatt från holländska. Håll till godo.

”Tobias Sana spelar på onsdag kväll sin största match i karriären. Svensken ser matchen mot Real Madrid som absoluta ”pricken över i”, sen hans transfer till Ajax.

Dagen efter nyheten att han valts in i det svenska landslaget, kliver han in på arenan mot elva stjärnor. ”För mig är detta en dröm”, säger Sana på Fotboll Scoop. ”I Sverige såg jag alltid på dessa matcher. Två månader senare spelar jag i den här klubben. Jag tycker Real Madrid, är den bästa matchningen i mitt liv.”

”Mina fans och min familj är mycket stolta över mig”, säger den 23-åriga anfallaren, som nickar gillande när vi påpekar att han är en sen utvecklare. ”Men min familj, precis som jag, visste att jag hade potential. Dessutom är jag väl mottagen av spelarna här. Jag vill fortsätta att förbättra mig och lyssna på tränaren. ”

Det enda som går att kritisera Sana för är att han ibland verkar ha ”en ledig dag”. I matchen mot Borussia Dortmund och även (fast i mindre utsträckning) mot FC Twente, var han osynlig. ”Det är sant att du inte såg mig i matchen mot Dortmund. Tempot var så otroligt högt, erkänner han”. Coachen sa att jag var tvungen att stanna upp och behålla fokus. Så jag tänkte: fokus, fokus. Jag var alldeles för upptagen.”

”Det var inte mitt bästa spel, det stämmer. Men jag har förtroendet och jag vill inte tänka negativt. Det måste komma ut på positivt sätt. Onsdagens motståndare heter Marcelo och Sana inser själv att det är en helt annan femma än tidigare. ”Det är tufft, vi får se.” Matchen kommer att sparkas av i Amsterdam. Tiden är 20.45.”

 

Kommentera

