Intervjudax: Robin Söder om bland annat – Sista derbyt mot Gais   Leave a comment

image

Ute efter ännu en skalp… Robin Söder är redo för derby mot Lillebror! Foto: Fredrik Aremyr.

För tre veckor sen intervjuades Robin Söder efter ett träningspass på Kamratgården. Dagen innan match, precis som idag. Skillnaden mellan då och nu är två till antalet.

1. Vinst och nöjd insats i ryggen inför ny match.
2. Det är idag endast tre veckor kvar till Robin blir pappa. Sug på den!

Robin närmar sig även den här gången ämnet med glädje, om än lite mer försiktigt.
– Mmm, det närmar sig onekligen. Tre veckor kvar…

Tre veckor kvar till du blir pappa Robin. Men om du nu kliver in i match i morgon och det plötsligt börjar viftas och tjoas vid långlinjen… vad gör du då?
– Hehe, ja vad gör jag då. Det är bara att släppa allt, om det nu går. Nej, jag vet faktiskt inte vad jag gör.

Det uppstår några sekunders tystnad innan fokus ställs om mot träning, match och derby.

Vid given signal, sätter Robin vant armarna i sidan och börjar så att prata fotboll. Allting flyter nu på utav sig själv… precis som det brukar.

Ok, dagens träning avklarad. Vad säger du?
– Jodå, det kändes riktigt bra. Planen är lite tung att springa på, men spelet flyter fint idag, tycker jag.

Mycket skott från dig idag.
– Så är det. Jag har lagt mycket tid på att träna avslut under hela veckan, både under- och efter träning. Det börjar kännas riktigt bra faktiskt.

Mycket skott sitter också precis där de ska – i mål. Ofta tätt efter gräsmattan, strax innanför stolproten. Kraft och precision präglar Robins avslut, framför allt efter avslutad träning. Det ser faktiskt ovanligt bra ut.

Vid dagens tvåmålsspel tar du plats i laget med ”västar”. Samma lag som senast startade i matchen mot Elfsborg, ska tilläggas. Hur fungerar det här laget, tycker du?
– Bra. Det känns att vi börja komma in i det mer och mer. Det tar lite tid att hitta rätt i allt med positioner och spel. Personligen tycker jag det flyter på bra.

Om vi tillåter oss att blicka tillbaka på matchen mot Elfsborg. Din ”match i matchen” visar en Robin som tar för sig väl, är fysiskt stark och som med stort hjärta för laget ger järnet. Håller du med i den analysen?
– Absolut. Det fungerade bra mot Elfsborg. Jag kom upp i en bra nivå, även om jag missar mina avslut. Åtminstone ett mål ska jag sätta och det retar mig enormt. Men om bara den biten lossnar, då kan det bli riktigt bra framöver.

Samarbetet mellan dig och Daniel Sobralense, hur fungerar det?
– Riktigt bra, tycker jag. Sobra gör en bra match senast. Vi börjar förstå varandra. Sen hans sätt att spela… att ligga och dra på sig spelare, det passar mig perfekt.

Han skapar viktiga ytor åt dig, menar du?
– Precis. Han är en skicklig spelare som gillar att ha mycket boll. Min forwards-roll på topp gör att jag får röra mig mycket och han hittar ofta rätt i sina framspelningar, som du såg senast.

En position som jag antar faller dig i smaken, eller?
– Ja, det är precis där jag vill spela. På topp.

Derby mot GAIS i morgon. Vilken matchbild ser du framför dig?
– Det kommer att bli tajt och hårt, som vanligt. Den som står upp längst vinner. Men det är inget som skrämmer mig, utan det är bara att köra på för fullt. Jag är redo.

Ett taggat GAIS som i sin minst sagt miserabla situation, nu åtminstone får chansen att slå Blåvitt. Vad krävs för att det ska bli vinst, i det kanske sista derbyt mellan Blåvitt och GAIS, på ett bra tag?
– De har alltid varit lillebror, så för GAIS betyder det säkert allt att slå oss i morgon. Det kommer att bli tufft, då de kommer taggade, men det gör vi också. Vi kommer inte att bjuda på någonting i morgon. Vi har vårt att jobba för. Vi ska fortsätta att ta poäng, match efter match. Alltså, det är viktigt att vi får spela vårt tajta kortpassningsspel, så som vi gjorde mot Elfsborg. Inte minst är det viktigt för oss som spelar i offensiven, att ligga och pressa högt och vinna mycket boll. Precis så som jag och Sobra gör nu.

Så inga sympatier för GAIS, utan ni trycker till lite extra i morgon?
– Vi ska se till att de åker rakt ned i Superettan, lita på det.

Gott e det! Avslutningsvis – vågar du tippa matchen?
– Vi vinner med 2-0.

Tack för det Robin. Kör hårt nu!
– Tack själv. Vi ses i morgon!

Kommentera

