En rapport från Holland – Tobias Sana drömmer om Champions League   Leave a comment

image

En kanonstart för Tobias Sana är närmast att betrakta som understatement. Framfarten i nya klubben Ajax är spikrak och uppmärksamhet från fotbollsvärlden och supportrar är direkt. I morgon lottas gruppspel i Champions League. Det gäller och berör både Ajax och Tobias Sana. Om killen från Lövgärdet är sugen? Lita på det.

I morse publicerade Ajax officiella hemsida en intervju gjord med Sana. Här fritt översatt och återgiven i urval. Hyllningar till IFK Göteborg och forna lagkamrater… Tobias sparar inte på lovorden, utan bjuder generöst på allt. Enjoy!

Då Tobias Sana för fyra veckor sedan skrev kontrakt med Ajax till mitten av 2015 var han i stort sett okänd. Till och med på YouTube gick folk bet i sökandet efter bilder på den 23-årige svensken. Men nu har den tidigare IFK Göteborgs spelaren stulit varje hjärta,åtminstone när det kommer till de som följer Ajax. Blixten från ovan Tobias Sana, som efter tre ligamatcher gjort tre mål och en assist. ”Det är en bra start och jag är nöjd med de mål som jag har gjort, men det viktiga är att vinna. Att göra mål är bara en bonus,” säger skandinaven.

Bortsett från hans imponerande statistik hittills är Sana särskilt omtyckt för sitt djärva spel och sin förmåga att röra sig fritt. Dessutom behärskar han båda flankerna med fötterna.
”I Sverige spelade jag från vänster, inte från höger, men jag kan. Det spelar ingen roll. Från vänster gillar jag att gå in i banan, dribbla och skjuta. Från höger älskar jag att köra rakt in, som mitt andra mål mot NEC”.

Utanför planen, fann sig yttern snabbt. ”Människorna här är mycket vänliga mot mig. Jag förstår mina lagkamrater och det är bra för mig. Jag pratar mest med Gregory, men också med Thulani och Jody”, menar han, respektive Van der Wiel, Serero och Lukoki. Han kan också enkelt hantera kvoten danska i språket. ”Om de talar långsamt, då förstår jag dem och de förstår mig när jag pratar svenska. När de talar snabbt, kan jag inte hänga med”.

Sedan ankomsten till Ajax vistas Sana och hans flickvän på ett hotell strax utanför staden. ”Och det är bra för mig. Så jag i lugn och ro kan titta på var jag vill bo senare. I början av september flyttar jag till en lägenhet. Jag vet inte var, men det viktiga är att jag är nära arenan, där jag kommer att leva. Fotboll är alltid det viktigaste.”

Den här helgen reser Sana med Ajax till Friesland för match mot SC Heerenveen. Intressant är att det inte är en främmande klubb för svensken. ”Jag spelade förra säsongen i IFK Göteborg tillsammans med Philip Haglund och Stefan Selakovic”. Här nämner han två landsmän med ett förflutet på Abe Lenstra Stadion. ”Selakovic är en rolig kille som hjälpt mig mycket innan jag åkte till Ajax. Han är erfaren och en bra kille, liksom Haglund. De berättade även om det goda livet i Nederländerna. Speciellt om du lär dig språket, vilket min flickvän och jag har för avsikt att göra.”

Innan matchen mot Heerenveen, är det dragning i gruppspel för UEFA Champions League. ”Som ljuv musik i mina öron, säger Sana. Redan som ung var det framför allt två saker jag ville: Spela för landslaget och spela med en stor klubb i Champions League”.

Dragning i CL i morgon torsdag alltså. Fortsättning följer…

Kommentera

