Tobias Sanas kontrakt med Ajax är påskrivet och klart   Leave a comment

image
Foto: Fredrik Aremyr

På supporter-siten Ajax1.nl går det nu på morgonen att ta del av information om bland annat  påskrivet kontrakt för Tobias Sana. En första intervju med Tobias, gjord av holländska De Telegraf publiceras också. Här återgett, ungerfärligt översatt:

”Tobias Sana satte sin fot på holländska mark idag. Han är godkänd och signerad för tre år framåt.

”Jag var oerhört glad att en stor klubb som Ajax, med en sådan vacker historia, ville ha mig. Jag har följt Zlatan Ibrahimovic och Stefan Petterson och sett hur bra de har blivit i Amsterdam. Det är även mitt mål. ”

Övergångssumman för Ajax (350.000 euro) är ett nästan tolv gånger billigare alternativ än PSVs köp Luciano Narsingh (4,1 miljoner). Det kan man nu glatt konstatera.

”Min pappa är från Burkina Faso och min mor är svenska. Tillsammans med min bror och mina föräldrar, har jag bott hela mitt liv i Göteborg. ”

Hittills visar Tobias Sana upp en blygsam person. ”Vilken typ av spelare jag är? Jag gillar inte att prata om mig själv. Du måste döma mig. ”

Var Sana kommer att spela och på vilket sätt han kommer att användas, vet han inte. ”Jag har bara talat med Mr Overmars säger han i De Telegraaf och inte med tränaren. Det kommer att beslutas när jag börjar. Officiellt är jag i alla fall i ordning, eftersom den svenska ligan har startat. Fast jag förra veckan hade influensa. ”

Även om Sana som liten pojke alltid följde Manchester United, kan han fortfarande knappt fatta att han börjar på onsdag med De Boer och Bergkamp på planen.

Speciellt den senare spelaren, som under sin tid i Arsenal, gjorde ett outplånligt intryck på den lilla svensken. ”Med en sådan ex-spelare ska det fungera, det är verkligen en dröm. Han var ett geni.

”Valet av just Ajax var lätt. Om du vill bli en bättre spelare, behöver du som svensk fotbollsspelare flytta utomlands. ”

Artikeln avslutas med ett uttalande från supporterskribenten på Ajax1.nl.

Jag skulle gärna rubricera och  adressera en vinnare. ”Overmars var nöjd med köpet. Han sa ”Sana var ett fynd. Så mycket så att det förmodligen kommer att göra avtryck.”

Kommentera

