Inför Gothia Cup Tipselit Trophy: Intervju med Blåvitts Martin Johansson Zanjanchi   Leave a comment

image

Martin Johansson Zanjanchi tillsammans med en inte helt obekant blåvit legend.

Gothia Cup närmar sig. På måndag startar turneringen, som för IFK Göteborgs del innebär gruppspel måndag – onsdag. Blåvitts U-17 lag är även i år inbjudna till Tipselit Trophy, vilket är en “turnering i turneringen” under Gothia Cup. Med bland Blåvitts spelare (födda 1995) finns Martin Johansson Zanjanchi. Till vardags mittfältare i IFK Göteborgs U-17 lag. Martin spelar oftast vänsterytter och är en löpstark, skottvillig och mycket motiverad offensiv spelare. I år väntar deltagande i Tipselit Trophy. För Martin är det första gången som blåvit spelare.

Nu är det i och för sig inte första gången Martin och jag snackas vid, men den här gången är det en spelare som befinner sig mitt upp i förberedelserna inför måndagens första gruppmatch. Träningarna avlöser varandra, något som sen kvällstid känns rejält i hela kroppen.

Först, för de som inte känner till dig så väl Martin. Vem är du och vad är din roll i laget?
– Jag är en kille som för ungefär sex månader sen kom till IFK Göteborg från Hisingsbacka FC. I min gamla förening var jag innermittfältare, men nu håller jag för det mesta till på vänsterkanten som offensiv spelare.

Du har tidigare berättat att du har med vår blåvita legend Niklas Alexandersson att göra. Nämn gärna några ord om det.
– Det stämmer bra det. Jag har gått på Änglagårdsskolan sen den startade och för min del blev det årskurs 5-9. Niklas Alexandersson har varit en av mina tränare på skolan de senaste åren. Personligen tycker jag han är en bra tränare och jag har stor respekt för hans bakgrund. Han är lugn, sansad och engagerad. En mycket trevlig person att ha och göra med.

Igår snackade jag med din lagkamrat Damon Kavousi, då det vankas Tipselit Trophy för ert lag. Håller du med om att laget just nu mår ”bra värre”?
– Ja, absolut. Vi har haft några riktigt bra träningar under veckan med hög koncentration och god vilja. Det märks att det snart är dags för Gothia. Stämningen i laget är grym just nu!

Och för egen del… hur är din egen status just nu?
– Personligen känns det väl helt okej. Vi har nyss haft ett uppehåll på två veckor och började träna igen i måndags, med två pass per dag. Just nu känns kroppen lite sliten, men skadefri.

Du Martin, gruppspel måndag till onsdag mot Luton, BP och Esbjerg. Din syn på gruppen och era chanser att gå vidare till slutspel?
– Jag vet inte särskilt mycket om motståndarna, men vad jag vet av erfarenhet så brukar BP ha bra ungdomslag. Förra året kom de ju på en andra plats i just Tipselit Trophy. Övriga lag har jag faktiskt ingen koll på mer än att Luton är från England och Esbjerg från Danmark. Våra chanser att gå vidare är nog lika stora som för de andra lagen. Vilka spelare det än blir i truppen kommer den att vara stark, vilket kan resultera i något bra.

När jag frågade Damon om vad som krävs av er som lag, för att ni ska ta er till slutspel, hamnade fokus naturligt på försvarsspel. I det offensiva spelet, vad måste fungera?
– Vi måste ha tålamod. Sätter vi inte första chansen får vi inte hänga med huvudet, utan istället får vi sätta nästa chans. Matcherna är korta så det gäller att vara effektiva. Mod, effektivitet och tålamod tror jag är nyckelorden för att vårt anfallsspel ska fungera.

Och exakt vad blir din roll och ditt ansvar i det du nu lyfter fram?
– Först och främst vill jag understryka att det inte är helt hundra vilka som är med i truppen. Men om jag får spela så är mitt ansvar vad det gäller mod att våga utmana min motståndare. Även om det inte fungerar som det ska så gäller det att hela tiden hålla tålamodet uppe. Det är det jag tror är viktigast, inte bara för min position på planen, utan även för mig själv som spelare.

Låter lysande Martin! Stort lycka till nu. Kör hårt, så ses vi framöver.
– Tack så mycket.  Ha det så bra så länge!
     
I morgon lördag presenteras ytterligare en blåvit spelare här på bloggen. Håll därför koll på vidare publicering.

Kommentera

