Inför Gothia Cup Tipselit Trophy: Intervju med Blåvitts Damon Kavousi   Leave a comment

image

Gothia Cup närmar sig. På måndag startar turneringen, som för IFK Göteborgs del innebär gruppspel måndag – onsdag. Blåvitts U-17 lag är även i år inbjudna till Tipselit Trophy, vilket är en ”turnering i turneringen” under Gothia Cup. Med bland Blåvitts spelare (födda 1995) finns Damon Kavousi. Till vardags försvarare i IFK Göteborgs U-17 lag. Damon återfinns oftast som vänsterback och är en följsam, brytstark och ytterst motiverad ung back. I år väntar deltagande i Tipselit Trophy, något han sett fram emot under lång tid.

Jag passar på att ta mig ett snack med Damon, som är mitt upp i förberedelserna inför måndagens första gruppmatch. Träningarna avlöser varandra och det laddas för fullt.

Hur är läget i laget Damon, så här dagarna innan Gothia Cup sparkar igång för er del?
– Känslan i laget är bra. Alla är taggade och humöret är uppe. Mycket vilja i matcherna på träning. Stämningen inför Gothia känns bara bra.

För egen del, hur redo är du?
– Min egen känsla är enorm, kroppen känns mycket bra. Jag är oerhört taggad och är på topp. Jag har längtat till detta, så jag är riktigt glad.

Gruppen ni ingår i (Luton, BP och Esbjerg). Hur ser du på gruppen och era chanser att gå till slutspel?
– Av de lagen känner jag bara till BP vilket är ett bra lag. Men jag tror nog att om vi har rätt inställning från början och spelar så som vi har gjort i serien, så tycker jag att våra chanser är rätt ljusa. Alltså, vi kan spela riktigt bra om bara alla har viljan till det. Det är mycket viktigt att alla vill samma sak.

Vad i ert eget spel är viktigast att ha fokus på, om det ska hålla hela vägen?
– Ungefär som när vi spelade mot Jönköping-Södra. Koncentration på försvarsspelet, vara mogna, orientera oss väl och ha ett bra omställningsspel. Vidare pressa, sätta stopp och inte fega ur i närkamperna.

Sen kanske vi inte ska avslöja för mycket, nu när det snart vankas allvar, eller vad säger du?
– Mycket sant!

Kör hårt och lycka till nu Damon. Vi hörs och ses när det drar igång.
– Tack ska du ha. Det gör vi absolut.

I morgon fredag presenteras ytterligare en blåvit spelare här på bloggen. Håll därför koll på vidare publicering. Glöm inte heller att hålla utkik efter Mikael Viklas TV-reportage om Gothia Cup, där ansvarig tränare för Tipselit Trophy Eijlert Björkman intervjuas.

Kommentera

