I fokus: Jakob Johansson är tillbaka i startelvan igen.   Leave a comment

image

Jakob Johanssons mål inför årets säsong har hela tiden varit solklart. Nu är han där.

När Jakob Johansson intervjuades inför årets första nummer av Änglarnas Blått och Vitt, var det många som ställde sig frågande. Varför just han av alla möjliga och inte minst nya spelare? Den där tråkiga, talanglösa segproppen…

Efter dagens match är det nog aningens tystare på den fronten, tänker jag, samtidigt som jag bläddrar i tidningen. Det är så oerhört glädjande Jakob. Jag är så enormt glad för din skull och för att du ser till att det åtminstone finns något att glädja sig åt, efter ytterligare en tappad match. Tack Jakob!

Samtidigt är det egentligen inte speciellt överraskande att Jakob Johanssons spel på Gamla Ullevi, mot Helsingborgs IF, glänste och frälste. Tecknen har funnits där en tid nu. Matcherna inför och efter årets EM-uppehåll visar en spelare, fast besluten att åter ta en ordinarie plats i Blåvitts A-lag. Det uttrycktes för övrigt redan efter förra årets säsong, då Jonas Olsson lämnade IFK Göteborg. Jonas Olsson, den tränare som 2007 tog med sig just Jakob Johansson från hemmaklubben FC Trollhättan. Jakob visade sig under intervjun för Blått och Vitt vara positiv till ett tränarbyte. Han såg det som ett steg i sin egen utveckling, menade han. Han såg också positivt på klubbens och nya tränaren Mikael Stahres önskan om att se Jakob fortsatt med i lagets trupp. En viktig del i den nysatsning som stod inför dörren.

När Jakob i kväll styr och ställer, äger och fysiskt bokstavligen ”flyttar undan” motståndare efter motståndare, då jublas det till slut på läktarna. Ironiskt kan tyckas, då det på samma läktare, för inte så värst längesen, buats rejält. Det mot samma spelare, tidigare placerad på mittfältet, nu fast förankrad i lagets mittlås. Vem hade kunnat tro det?

När Håkan Mild och Mikael Stahre pusslar med spelare inför den trupp som ska ta Blåvitt framåt 2012, lämnas ett erbjudande (eller ett ultimatum, beroende på hur man väljer att se på saken) till Jakob Johansson. Mittbacksroll diskuteras, föreslås och… Ja, så här sa Jakob själv om saken under själva intervjun, genomförd i Blåvittshopen, november 2011.

– Jag har ju under väldigt kort tid testat att vara mittback. På träning och även i korta sekvenser under match. Den positionen skull jag kunna testa…

När jag påpekar att en del supportrar frågat sig detsamma, säger Jakob:
– Ja, det skulle jag absolut kunna tänka mig att testa som en framtida position, men då skulle jag behöva läras in i det också.

Nu vet vi hur det gått med satsning, val, tid för inkilning på ny position. Inte sant?

Men det är inte bara positionsförändring och speltid som gett önskad effekt. Nej,  något annat har också hänt. Jakob Johansson har mognat.

Redan för ett år sen vittnades det om att Håkan Mild tagit sig an och uppfostrat Jakob i Håkans tuffa skola och där uppmanat pojken från Trollhättan till bångstyrighet och väckt viljan att ta ett kort då och då. Inte minst för lagets skull. Här syns nu hur Jakob Johansson gått från att vara en 18-årig färsking till en tuff 22-årig man.

Ta avslutningsvis och njut av följande föreläsning om posititv spelarutveckling, signerad Jakob Johansson. Ur Blått och Vitt #4 2011. Take it away Jakob.

”Nog för att det är många saker man behöver utveckla, men kanske det framför allt är ”jävlaranammat”, att nu ska du fan ta en plats och inte tillåta ett misslyckande. Det är absolut saker jag ser komma på det mentala planet. Jag vill känna att jag har mognat i spelet och att jag kan hålla en jämn nivå. I stort att jag utvecklar de bitar jag behöver, framför allt då det blir så tuff konkurrens som det kommer att bli nästa år”.

Kommentera

