IFK Göteborg på kollisonskurs – Om det vi tycker och det vi tror att vi vet.   5 comments

Så här såg Robin Söder ut i vårsäsongens sista match mot Kalmar FF på Gamla Ullevi. Likheterna med gårdagens uttåg är snarlika, om än aningens mindre våldsamma. Foto: Fredrik Aremyr

 

Dåligt försvar, obefintlig moral i underläge, slarv i boxen, taffliga målvaktsingripanden, ett mittfält som snubblar, ett mittfält som haltar, ett mittfält, ett försvar, ett…

Det är lunch. Jag hinner knappt slänga upp dörren till den lokala pizza-butiken, innan ägaren slår ut med nävarna.

– Vad håller de på med? Jävla pojklagsförsvar. Det går inte att hålla på så där. Va?

Nu är det inte för att pizzabagaren råkar vara pappa till den målvakt som faktiskt var på väg till IFK Göteborg inför säsongsstart 2011 (och som nu vaktar målet i Assyriska BK), något som i sin tur per automatik betyder att han kan försvarsspel utan och innan. Inte alls. Att hans ord återges här och nu är för att han har rätt.

IFK Göteborgs försvar 2012 är för dåligt!

Vi vet redan, mindre än ett dygn efter debaclet på Stockholms Stadion, det mesta om vilka problem som behövs rättas till. Det finns också mycket ideér om vad som behövs justeras, rent av ändras, men…

Om vi i stället tillåter oss att ta det vi ser och tycker ett snäpp längre den här gången, för att sen lägga till ytterligare komponenter om sånt vi faktiskt tror oss veta, men som ännu inte nämnts. Då har vi ett avstamp att tala om. För nästa match mina vänner är tuff. Rent utsagt hiskelig!

Vi har nu alla sett att det månadslånga EM-uppehåll som kom Blåvitt till skänks, efter en uselt genomförd vårsäsong, inte gett oss något av de möjligheter som vi borde kunnat förvänta oss. Uppehållet har inte gett oss någon som helst boost, inte ens tillstymmelse till minsta lilla rätsida på årets faktum:

IFK Göteborg 2012 är inget lag!

Låt mig förklara. Vad vi tvingas bevittna under matchen mot Djurgårdens IF är det IFK Göteborg, som under hela säsongen fortsatt agera som en samling individer på plan. För individer finns det. Elva spelare, med olika positioner. Men redan där börjar problemen. Enskilda spelare som fokuserar på sin egen uppgift, med ständig koll på bollen. Det skapar inget lag.

I de bästa av stunder går det att notera de olika lagdelar som ett lag bör bestå av. Försvar, mittfält och anfall. Men att det är detsamma som ett lag? Inte.

Sen saknas det en tydlig idé om hur fotboll ska spelas… när det går emot!

Kanske den sista pusselbiten till motgångens griniga ansikte spelar in här? Det tror åtminstone jag. Avsaknandet av en stark ledare på plan. Fortfarande är det så. Det här är något som förföljt laget i åratal. Niclas Alexandersson, Bengt Andersson, Thomas Olsson. Tydliga ledare vi inte ser i IFK Göteborg idag.

När jag under årets försäsong intervjuar Tobias Hysén för Änglarnas Blått och Vitt, frågar jag honom hur han ser på sin roll som kapten i IFK Göteborg och vad han ser som sin uppgift att göra för att få laget med sig. Han svarar då ungefär så här:

– Jag vet inte om jag kommer att ändra på så mycket mot hur jag gör redan idag. Jag tror att de andra spelarna tar mest intryck av hur jag gör på planen, inte att jag säger till hur de ska göra saker.

Det här är ett uttalande jag inte gillar alls. Jag gillade det inte under intervjun. Jag gillar det inte idag. Det är bara att titta på hur det ser ut under stora delar av matchen igår för att förstå varför. Enough.

Samtidigt. Det tar tid att bygga ett lag!

Eller, ”det tar låååång tid”, som någon uttryckte det på Twitter tidigare idag. Kanske det här ändå är en av de bidragande faktorerna till att det fortfarande ser ut som det gör på plan? Jag tror det. Det kanske till och med kommer att ta längre tid än vad vi just nu är villiga att erkänna för oss själva.

IFK Göteborg 2012 är ännu inget lag!

Samtidigt som vi nu är mitt uppe i den virvelvind som omstarten blivit, försöker jag ändå lägga tid på att arbeta fram den intervju som under ”uppehållet ” genomfördes med IFK Göteborgs ko-ordinator Gustav Hessfelt. Det är ett gediget arbete. Mer omfattande än vad jag någonsin kunde ana, men informationen som kommer ur intervjun är unik, det vågar jag påstå. Gustav lägger ut hela sin berättelse om hur det är att jobba i IFK Göteborg. Gustav bjuder på ett perspektiv som vi supportrar sällan kommer i närheten av. Hur det är att vara nära spelare och ledning, utan att för den sakens skull vara en direkt del av lagets sportsliga avdelning. Vad som är extra intressant är att här ges (ihop med diverse andra uttalanden från spelare och ledare som jag mött på KG i år) signaler om: Vad det handlar om när det gäller att bygga upp någonting stort från start.

Gustav vill av princip inte gå in i analys om den sportsliga avdelningen, då det inte ingår i hans uppdrag för IFK Göteborg. Men ett antal viktiga faktorer visar sig ändå , då det infekterade området vidrörs. Här en sammanfattning:

Nya tränare. Ett halvt lag med nya spelare som dimper ned på en gång. Ny lagkapten. Nya roller och rutiner. Nya röster för spelarna. Ny Kamratgård.

”Yttre faktorer” kanske någon tänker och visst är det så. För många faktorer på en gång, frågar jag? Ja, möjligtvis kan det vara så, svarar Gustav aningens osäkert.

Bästa summering av upplevelsen ”inifrån Kamratgården”, är det svar Gustav Hessfelt ger när han försöker förklara vad det är som händer under vårsäsongens sista match mot Kalmar FF. Mattias Bjärsmyr är på besök, pompa och ståt, men på planen är det totalt kaos.

– Vi kämpar och jobbar hela tiden med allt, vecka ut och vecka in, men det vill sig inte. Fan vet vad det är?

Alltså, fotboll ska naturligtvis bedömas utifrån hur spelare omsätter sin förmåga på plan. Tillsammans. Som ett lag!

Här blir betyget för IFK Göteborg 2012 – KASS med extra allt!

Samtidigt vet vi nu:

Att bygga ett lag tar tid.

Lååång tid.

Tid vi inte har.

Eller?

 

(Intervjun med Tobias Hysén är publicerad i #1 2012 av Änglarnas Blått och Vitt. Intervjun med Gustav Hessfelt kommer att publiceras i Blått och Vitt #2 2012)

 

5 svar till “IFK Göteborg på kollisonskurs – Om det vi tycker och det vi tror att vi vet.

Prenumerera på kommentarer via RSS.

  1. Riktigt tråkigt att se vårat älskade Blåvitt falla ihop som ett korthus återigen. Det är som du skriver, vi har spelarna men de kämpar inte för varandra. Snacket om att det tar lång tid att få ihop ett lag stämmer ju, men de borde ha fixat det nu tycker man. Blir det ingen bättring väldigt snabbt kan det ta så lång tid att det blir Superettan nästa år…Så lång tid hoppas jag verkligen att det inte tar…
    Sen måste jag ge en stor eloge till dig! Jäklar vad du skriver mycket, och du gör det kanonbra! Märks verkligen att du har ett genuint intresse och att hjärtat bankar stenhårt för Blåvitt!

    Keep up the good work!

    • Stort tack för positiv feedback. Alltid kul:)
      Nja, så lång tid så att ropen hinner skalla om nedgång till S1 på GU, det ska väl ändå inte behöva hända. Men att det är dags att styra in den blåvita skutan på rätt kurs snarast, den saken är helt klar,

  2. Vad menar du med Hysén? du gör set lite enkelt för dig eller? Hysén kan inte ändra hans sätt att vara helt och hållet. Då hamnar han ur fokus och bidrar inte lika mycket! Visst lite får ju alltid men mer – nej knappast!

    • Hysén kanske inte är det kaptensämne vi behöver i år, det är min poäng. Hysén är just som bäst när han får fokusera på sitt spel, där också hans sårbarhet som Kapten. En Kapten ska äga ytterligare en dimension, som spelare och person, som inte försvinner för att koncentrationen ligger på spelet. Är du med?

      • Absolut! Det håller jag med om men det är ju en anan fråga! Jag tyckte det lät som du ville att han skulle ändra sig! Men absolut han kanske inte är ett kaptensämne, det håller jag med om🙂

Kommentera

