I fokus: A-lagets Jonathan Azulay – Mitt mål är att vinna SM-guld med IFK Göteborg   Leave a comment

image

Mittback Jonathan Azulay under försäsongen 2012. I träning med Blåvitts A-lag. Foto: Fredrik Aremyr

Efter offentliggörande av A-lagskontrakt, hyllningar och gratulationer, samt ett personligt utlåtande på Guld Alex-bloggen från tidigare tränare Eijlert Björkman. Hög tid att lyfta fram huvudpersonen i fråga. Under tre år som trogen mittback i IFK Göteborgs U-lag. Mängder av matcher, spelade i mängder av lag-konstellationer, både på klubb och landslagsnivå. Möt här och nu Blåvitts nyaste A-lagspelare Jonathan Azulay.

Först och främst Jonathan. Ett stort grattis till ditt A-lagskontrakt. Efterlängtat eller?
– Tack så mycket. Ja, självklart. Det är det här som varit mitt mål och det har jag krigat för sen jag kom till Blåvitt. Att det nu blev av var som en dröm gick i uppfyllelse. Men samtidigt utan att vara kaxig är det bara början. Det är nu det börjar på riktigt.

Hur kommer det sig att kontrakt skrevs just nu och inte tidigare?
– Sen den dagen jag började träna under Mickes och Magnus ansvar har vi fört dialoger om hur jag ska göra för att ta nästa steg. Samtidigt som jag fått chansen att träna med A-laget på heltid sen december. Att få träna med A-laget har varit lärorikt och det har gjort mig till en ”seniorspelare”, vilket har gjort att jag är redo för större utmaningar.

Eijlert Björkman, under flera år din U-lagstränare i IFK Göteborg, har länge lyft fram dig som en spelare redo för större uppdrag. Vad har han betytt för din utveckling?
– Eijlert har betytt enormt mycket för mig och min utveckling. Hade jag haft en annan tränare under mina tre år i U-truppen vet jag inte om jag hade varit den spelare jag är idag och suttit på det kontrakt jag gör nu. Jag har Eijlert att tacka för mycket.

Eijlert menar att han i dig ser en spelare som aldrig ger upp och alltid gör det bästa för laget. Hur vill du själv beskriva dina styrkor som spelare?
– Jag har alltid hatat att förlora och älskat att vinna, så det stämmer. Inställningen är en viktig egenskap jag har. Därefter är jag väl en spelare med bra tillslag med både höger och vänster fot, samt brytningssäker.

Klassiskt skolad mittback ”Blåvitt-style”, har jag själv alltid sagt. Håller du med?
– Ja, varför inte. Det låter bra! Nej, men det stämmer. Sen att jag som yngre var en offensiv spelare, något som gjort att jag kanske är ovanligt trygg med bollen, för att vara mittback, är väl bara ett plus.

Du började med andra ord, precis som så många andra mittbackar – som mittfältare?
– Jag började inte på någon speciell position. Jag kunde spela på alla positioner. Forward, innermitt, yttermitt… Jag tror jag var 13 år när jag gjorde min första match som mittback.

Och nu kliver du in i finrummet Jonathan. ”Det är nu det börjar på riktigt”, som du uttrycker det. Vad kan du tillföra A-laget, tror du?
-Allt ifrån lugn och säkerhet i backlinjen till offensiva kvalite’er.

En just nu synnerligen desarmerad backlinje! Omstart väntar bakom hörnet, tuff öppningsmatch i Allsvenskan och det redan nu på tisdag. Är du redo?
– Får jag förtroendet och chansen skulle jag inte tveka en sekund att kliva in mot Djurgården. Skulle vart kul.

Slutligen… Två och en halv säsong i A-laget. Vad är din målsättning för perioden?
-Ta en plats i startelvan och vinna SM-guld med IFK Göteborg.

Kommentera

