President Ragnar Sigurdsson på hembesök   1 comment

image

Efter åtskilliga samtal med ledningsfolk på Kamratgården, samt Islands landslagsvärd i Göteborg, ges det till slut klartecken för en intervju med Lars Lagerbäcks nya landslagsback Ragnar Sigurdsson. För supportrar till IFK Göteborg mer känd som: Ragge, Röken, Ragnarök och Sigge. Vi snackar här om Blåvittts backhjälte och trotjänare under fem långa år. Nyligen en av modern tids legendarer i IFK Göteborg (med både SM-guld, Cup-guld och utmärkelsen Årets ärkeängel 2010 med sig i bagaget). Nu en av flera försvarare i danska FC Köpenhamn och även landslagspelare i det isländska landslag som för tillfället befinner sig ute på ”match-turné”. Att en träningsmatch mellan Sverige och Island ska ta vid inför stundande EM-kval är ingen direkt överraskning, men att matchen ska förläggas till Göteborg, dessutom på Ragnars ”hemmaarena” Gamla Ullevi, är aningens mer otippat. Det görs från ledningshåll klart att Ragnar tackat ja till en intervju. Att sen tillfället ska komma att flyttas både tidsmässigt, lokalmässigt, ja till och med under själva mötet, det hör till vardagen. Åtminstone när det gäller Ragnar Sigurdsson. Att sen frågor om intervjun och om det möjligtvis går att skära ned den tidsmässigt, med vidare påpekanden om att flickvännen väntar i hotellets restaurang, att Hjalmar Jonsson väntar, att mat är beställd och så vidare… även det är ren vardagsjargong. Ett snabbt riggande av intervju- och kamerautrustning (medans Ragnar tar sig tid att krama om flickvän och vänner i hotell-lobbyn) verkar bidra till att huvudpersonen går ned i varv en aning. Alltså, det ska nämnas att det vid inledningen av intervjun bara gått en timme sen matchavslut. Ragnar är fortfarande blöt i håret efter dusch. Det går nästan att höra flåset efter löprusherna i andra halvlek. Och de fanns verkligen den här kvällen. Ragnar parkerar sin resväska och sätter sig kvickt till rätta i en soffgrupp, placerad på andra våningen av Hotell Scandic Crown (i nära anslutning till Gamla Ullevi). Han böjer sig fram och bläddrar igenom intervjuunderlaget. Sneglar först på mig, sen på mobiltelefonen, stoppar sen ned den i fickan, lutar sig bakåt och säger lugnt och stilla ”ok”. Showtime!

Först måste jag bara få ställa följande fråga: Hur var det att möta Zlatan där ute i kväll?
– Det var inget speciellt faktiskt. Han var jättelugn idag, förutom hans första klassmål. Sen tyckte jag att han tog det lugnt. Han fick bollen felvänd och spelade jättebra passningar tillbaka, så jag kom inte i så mycket kontakt med honom.
När vi sågs i somras, några dagar innan du lämnade Blåvitt och Göteborg för FC Köpenhamn, pratade du om olika ”önskescenarier”. Du ville bland annat få chansen att möta Tobias Hysén ”på riktigt”. I match, inte bara på träning. Nu är det gjort! Levde ”Tobbe” upp till dina förväntningar?
– Jaja. Jag kände direkt hur stark han är i kroppen. Jag fick använda alla mina krafter för att få stopp på honom.
Det var speciellt en situation i andra halvlek, när Tobbe tog sig ut på högerflanken, där du tryckte på och han i sin tur bara skulle förbi dig. Var det lite som ”en match i matchen” eller?
– Ja, det var det, haha.
Du sa vid samma tillfälle att du och Tobbe är den typ av spelare som går för ”70 procent” på träning, för att sen koppla upp till 100 procent när det blir match. Det här nämnde jag för Tobbe i våras. Vill du veta vad han sa?
– Absolut.
Först skrattade han ordentligt. Han sa att han förstod vad du menade, men gjorde samtidigt klart att du aldrig skulle få hålla några ”70 procent” på träning om du vore i IFK nu.
– Ahh, ok. Jag hört att det är annorlunda träning nu. Att det är riktigt tufft på träningarna.
Du har varit och besökt Kamratgården idag, inte sant?
– Ja, jag fick gå med på rundvandring tillsammans med Ölme (Magnus ”Ölme” Johansson, nu försäljare på IFKs marknadsavdelning, tidigare spelare i IFK Göteborg).
Dina intryck?
– Det var jättefint. Det är synd att man inte fick vara med om det själv.
Nej, du fick ju bara vara med i ”bygg-baracken”.
– Ja, fy fan. Haha.
Förresten har du ”tjötat” något med Tobbe och Pontus Wernbloom idag?
– Jag och Tobbe tjötade lite under matchen.
Hur gick snacket?
– Det var… Nej, det kan jag inte säga här, haha. Sen snackade jag med Wernbloom efter matchen. Kul.
Har du träffat några andra blåvita spelare eller ledare?
– Gustav Hessfelt har jag träffat. Andrej Häggblad och de andra. Jag kommer inte ihåg namnen på alla, hehe.
Hur var det att träffa alla igen?
– Jättekul. Verkligen.
Även supportrar hör av sig med frågor och hälsningar. En fråga handlar om den tv-sändning du var med i dagen innan match. Alltså, vad har hänt med ”göteborskan” Ragnar?
– Jag var jätteosäker med språket i intervjun. Jag försöker snacka danska därnere nu. Jag har börjat säga kamp istället för match och såna grejer.
Säger du målmand också nu?
– Ja, målmand är samma som på isländska. Danskan är rätt lik isländskan.
Det är lite mer hemma på det sättet, menar du?
– Ja, det är det.

image

Hur var det att kliva in på ”din arena” igen, platsen som du upplevt så mycket på?
– Det var jättekul. Det var inte så speciellt som jag trodde kanske, det kändes som att vara på hemmaplan.
Sneglade du mot klackläktaren någon gång?
– Ja, jag önskade att jag skulle få se den där banderollen med Ragnar for president, men den såg jag inte.
Det pratades bland supportrar under dagen om att den borde hängas upp, men det blev alltså inget med det?
– Nej
Kollade du in Levande Sittplats?
– Jaja.
Du… Levande Sittplats har en hälsning till dig. ”Vi kommer att hålla en stol till dig när du väljer att dyka upp i Göteborg för att kolla på Blåvitt.” Bara så att du vet!
– Jag har tänkt på det många gånger. Jag skulle gärna vilja åka hit om jag har ledigt, se en hemmamatch på Levande Sittplats.
Men det finns en tom plats där. Den är alltid där. Bara för dig vetu.
– Det är bra. Sen får det gärna sitta någon där när jag inte är här, ok. Du vet, jag har inte haft tid. Vi har haft matcher samtidigt och så, men det kommer en tid för det med.
Gott. Nu över till kvällens match. Det här var er andra träningsmatch på kort tid. Den här gången blev du uttagen av Lars Lagerbäck. Hur ser du på matchen, så här direkt efter avslut?
– Sverige börjar riktigt bra, tycker jag. De satte stor press på oss. De gjorde två snabba mål. Andra målet är jag själv inblandad i. Jag ger bollen rätt till Rasmus Elm. Sen kommer vi igång. De står och sover lite. De får för mycket självförtroende, tror jag. Sen kommer vi igång. De backar ganska mycket och vi höll i bollen. Alltså, vi har aldrig hållt så mycket i bollen tidigare. Det var jättekul.
Ert första mål visar på er fördel av boll, menar du?
– Alltså, vi har riktigt bra anfallare i laget.
Var det förvånande att ni fick ha så mycket boll i matchen?
– Ja, jag tänkte direkt – Varför backar de så mycket med laget? Andra lag gör nästan aldrig det.
Ert mål är snyggt, även om vårt försvar var lite stabbigt, eller?
– Ja, Olof Mellberg stod och sov lite, tycker jag. Men så kan det vara ibland. Leda med 2-0 och ha grepp om matchen, det är inte helt lätt.
Din egen insats i matchen, vad tycker du?
– Jag tyckte att jag var otroligt fräsch i hela matchen. Jag kunde springa hur mycket som helst.
Du gjorde en ordentling rensning i första halvlek, i full fart bröt du och tryckte ut bollen till hörna…
– Precis. Just den tacklingen du snackar om nu, där tog jag en 90-meters löpning tillbaka och sen rakt ner för en hörna. Jag hann tillbaka för att klyva den. Jag hade tillsammans en passning och den dribblingen, som vi pratade om innan, som båda blev fel, så… En blandad insats från mig.
Alltså, ditt passningsspel Ragnar. När du ligger i mittbacksposition, nere i egen box. Jag kunde räkna till två eller tre riktigt långa pass genom halva plan. Det där känner jag inte riktigt igen sen din tid i Blåvitt. Är det någonting som du har arbetat fram på senare tid, eller?
– Nej, jag gillar inte att spela långt. Alltså, det är klart… Jag vet att jag kommer att sätta passningen, men jag gör det sällan. Det är något jag måste förbättra. Sätter man bollen kort och sätter den i skiten, just det har de sagt till mig i FCK att – Någon gång måste du bara skicka den. Men i stället vid det tredje målet som vi släpper in. Jag kan lätt skicka upp bollen i hörnet eller passa målvakten, men träffar han inte bollen då är det mål. Så i stället för att passa målvakten, som ändå bara kan sätta den långt, så gör jag det själv i stället. Men det måste finnas långpassningspel också, det går inte bara att spela kort varje gång.
Lars Lagerbäck. Före detta förbundskapten för det svenska landslaget. Hur är han som coach, tycker du?
– Bra. Han skämtar mycket. Han är lugn och fin. Det är ganska fritt. Vi får lov att gör mycket. Till exempel som igår fick vi fem timmars ledigt. Vi fick ta på oss våra vanliga kläder och göra vad vi ville. Så har vi aldrig haft det förut. Så jag är jätteglad att han är här.

image

En hel säsong med FC Köpenhamn och missat guld i sista matchen. Nu väntar Champions League-kval (i stället för direktkvalificering). Enligt statistiken har du spelat 24 liga-matcher, suttit en del på bänken. Så här i efterhand, hur ser du på säsongen?
– Jag spelade mycket, men de första fem matcherna spelade jag inte. Sen spelade jag inte de fyra första matcherna efter säsongspausen.
Var det när Peter Larsson kom tillbaka till laget?
– Nej, FCK köpte en annan spelare (Kris Stadsgaard, på transfer från Malaga, Spanien) och så fick han chansen. Så jag spelade i alla matcher utom nio eller tio och det är jag riktigt nöjd med. Det gick bra, även om det inte gick så bra som jag själv ville. Men klart godkänt, tycker jag.
Det är hård konkurrens om mittbacksplatserna i FCK, men om du blickar fram mot nästa säsong. Är du kvar i FCK och om så är fallet – Vad är ditt mål för säsongen?
– Ni svenskar snackar alltid om man är kvar eller inte.
Haha, vi är långt ned i näringskedjan Ragnar. Det vet du ju.
– Ja, haha. Alltså, det är inget snack om en flytt nu. Jag vet inte om det finns intresse ens, så jag tänker inte alls på det faktiskt.
Hjalmar Jonsson har som du vet råkat ut för en skada. Det tar oss på ett naturligt sätt mot IFK Göteborgs säsong, så långt den nu pågått. Vad vet du, vad har du sett?
– Jag har sett de flesta high-lightsen från matcherna, även någon hel match.
Finns det verkligen några ”high-lights” från den här säsongen?
– Jag har sett klipp på BaraBen och så.
Vad säger du om det du har sett?
– Jag vet inte hur spelet har sett ut, men när jag tittar på high-lightsen från matcherna, ser det ut som att IFK har otur. De släpper in mål sent i matcherna.
De klarar inte av att hålla ledningen i matcherna med andra ord?
– Nej. Det är otur eller så är det dåligt, jag vet inte. Men det är tufft att tappa matcher i de sista fem minuterna.
Och nu är Hjalle borta för skada, som sagt. Förs det samtal och om så sker, är du intresserad av att komma till IFK, kanske för ett lån?
(Ragnar tystnar nu helt)
Du vet ”alla” undrar om du kommer hem och om det i såna fall blir nu?
– Det tror jag nästan är helt klart att jag kommer att spela här igen. Men det är säkert långt tills dess… Hur gammal är jag?
Haha.
– Minst om fem år, tror jag. Jag ska vidare. Jag ska inte stoppa med FCK.
Så du gör det du ska i FCK och sen ska du vidare?
– Absolut. Det ska jag.
Slutligen Ragnar. Supportrar hälsar, de välkomnar dig tillbaka, de hyllar… Vill du hälsa något tillbaka?
– Ahh, det där är svårt. Jag fick alltid mycket kärlek från våra fans. Det blev aldrig så att man kände att man blev ogillad på något sätt. Det är jag mycket tacksam för. Helt ärligt, när vi fick den nya arenan. Klacken bakom målet. De slutade aldrig sjunga. Det var fantastiskt. Jag har varit i tre klubbar och det är det bästa jag har varit med om.
Klacken i FCK är inte lika bra som Blåvitts, det är vad du säger Ragnar?
– Mmm, det där kanske blir lite fel för min nya klubb, så…
Det spelar ingen roll Ragnar. Vi vet ändå hur det är med den saken.
– Alltså, du kan hälsa alla att det är nästan ett hundra procent klart att jag kommer tillbaka någon gång.
Då är intervjun definitivt klar. Det finns ingenting mer att tillägga. Ragnar Sigurdsson, stort tack och lycka till med allt framöver.
– Tack själv.

Text: Guld Alex
Foto: Fredrik Aremyr

Ett svar till “President Ragnar Sigurdsson på hembesök

Prenumerera på kommentarer via RSS.

  1. Vi längtar till den dagen du kommer tillbaka!

Kommentera

